NIDB10002U Idrætspraksis og teori 1 (PT-1)
Sport Practice and Theory 1 (PT-1)
Bacheloruddannelsen i idræt
De studerende skal i praksis og teori få en bred og eksperimenterende indgang til idrætsfagets basale kerneområder indenfor bold-, krops-, og vandaktiviteter. Denne tilgang til det praktisk-/teoretiske modul danner grundlag for den videre og mere direkte udviklingsorienterede tilgang til praktik i de følgende blokke.
Følgende studieelementer indgår i modulet: Boldbasis, Kropsbasis
og Vandbasis med livredning.
Boldbasis: Afleveringssamarbejde, spilbarhed,
kommunikation, tekniske og taktiske angrebshandlinger, tekniske og
taktiske forsvarshandlinger, spilkonstruktion, spiludvikling
spiljustering og spilevaluering, bolddidaktiske modeller og
spillederrollen.
Kropsbasis: Basale og tværfaglige kropsaktiviteter
samt tematiseringer hentet fra f.eks. atletik, rytmisk bevægelse,
dans og redskabsgymnastik. I det tematiske forløb indgår:
Grænser, indlæringsstategier, kommunikation, kropskontakt, mental
træning, rytme, tillid/tryghed, kropsbevidsthed og kreativitet.
Derudover arbejdes med forståelse for sammenhænge mellem musik og
bevægelse samt grundlæggende opvarmningsprincipper.
Vandbasis med livredning: Teoretisk og praktisk
gennemgang af generelle fysiske principper for bevægelse og ophold
i vand. Udvikling af kropslig kompetence i relation til opdrift og
tyngde, vandret og lodret balance, fald og glid, at skabe fart og
rotere om akser. Kropslig sansning i vand, angst og
tillidsrelaterede oplevelsers betydning for bevægelsesadfærd i
vand. Brug af multimedie i læringsprocesser. Forebyggelse af
ulykker, kendskab til egne og andres reaktioner ved ophold i vand,
svømning under vand, vandtrædning, dykning, bjærgning, ophaling,
livreddende førstehjælp og livredningsteori.
Kropsbasis:
Den studerende skal gennem kropsbasisforløbet opnå:
VIDEN:
- Opnå en basal teoretisk og praksisforankret forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med idrætsaktiviteter.
- Gennem læreprocessen udvikle indsigt i de til mange målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i arbejdet med kropsbasis.
- Opnå grundlæggende viden om sammenhængen mellem musik og bevægelse.
FÆRDIGHEDER: Den studerende skal
- Vise praktisk færdighed i opvarmningsprincipper, bevægelsens musikalitet, sammenhænge mellem musik og bevægelse, formskema, taktarter og BPM.
- Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed, kvalitativt bearbejdede bevægelser og gruppedynamisk praksiskompetence på baggrund af det tematiske og praksisorienterede tværfaglige arbejde med fx kropskontakt, indlæringsstrategier, kommunikation, mental træning, rytme, tillid/tryghed, grænser, kropsbevidsthed og kreativitet.
KOMPETENCER:
Demonstrere evne til selvstændigt at integrere, udvikle, udtrykke,
reflektere og vise såvel praktiske som teoretiske aspekter af den
kropslige, personlige og sociale læring. Også her skal den
studerende demonstrere en grundlæggende kropsbevidsthed og
bevægelsesfaglig kompetence.
Boldbasis:
Den studerende skal gennem boldbasisforløbet opnå:
VIDEN: Den studerende skal opnå viden om
boldspil generelt. Herunder basal viden om de væsentlige parametre
som gør at spillet fungerer både på et personligt som kollektivt
plan ud fra praksisteorien. Desuden skal den studerende via
personlige erfaringer opnå viden om mangfoldigheden i boldspil samt
basale kundskaber i forhold til opvarmning i boldspil.
FÆRDIGHEDER: Den studerende skal opnå indsigt i og
kunne udføre taktiske forsvars- og angrebshandlinger, der er
fælles for boldspil, såsom personopdækning, zoneopdækning,
spilbarhed, afleveringssamarbejde, dybde og bredde. Udføre opgaver
hvor der arbejdes med kropslig og verbal kommunikation i med-
og modspilssituationer indenfor boldspil såvel som samspillet
mellem kropslige, sociale, psykofysiske og mentale processer.
KOMPETEMCER: Den studerende skal udvikle
evnen til at reflektere over praksis og egen læring i relation til
anvendt teori. Yderligere skal den studerende opnå kompetencer med
hensyn til spilkonstruktion, spiludvikling og spiljustering i
relation til bolddidaktiske modeller.
Vandbasis med livredning:
Den studerende skal gennem forløbet:
VIDEN
- Gennem egne reflekterede erfaringer opnå basal forståelse for det
komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykiske,
følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med udvikling af
færdigheder i vand.
- Opnå forståelse for og accept af angst.
- Udvikle bevidsthed om læreprocessen og erfare de til mange
målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i
arbejdet med vandbasis.
- Opnå bred teoretisk indsigt i basal hydrodynamik.
FÆRDIGHEDER
- Opnå alsidige, praktiske, kropslige erfaringer med bevægelse i
vand.
- Demonstrere evne til at udvikle egne bevægelsesmønstre under
effektiv udnyttelse af principper for bevægelse i vand.
- Opnå erfaring med brug af multimedier i læringsprocesser.
KOMPETENCE
- Kunne handle igennem tillidsrelateret adfærd, bl.a. i samarbejde
med andre.
- Udvikle handlekompetence i relation til såvel reel
redningsaktivitet som aktiv deltagelse i praksissituationer med
forebyggelse af ulykker i vand som mål.
Litteratur oplyses ved kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 130
- Forelæsninger
- 6
- Praktiske øvelser
- 70
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseHvert af de tre studieelementer (boldbasis, kropsbasis og vandbasis) evalueres med en selvstændig karakter, som i hvert studieelement skal være minimum 02, og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.
Desuden gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80% af al undervisning ved hvert enkelt studieelement. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
Prøvens indhold
* Boldbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af praktisk niveau, deløvelser/opgaver og udformning/fremlæggelse af en opgave i spilkonstruktion samt en spilevalueringsopgave.
* Kropsbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af fremlæggelse af musikopgave, deltagelse i udformning og fremlæggelse af den afsluttende performance og en individuel teoretisk opgave.
* Vandbasis med livredning:
Den studerende evalueres på baggrund af teoretiske og praktiske færdigheder demonstreret i undervisningsforløbet samt evnen til at analysere og vurdere egen praksis ved brug af multimedie. Dette eksemplificeres ved analyse og vurdering af rygcrawl og livredningspraksis. Der vil være en praktisk prøve i livredningsfærdighed. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Evalueringselementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danner grundlag for en individuel bedømmelse.Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.
Er deltagelseskravet ikke opfyldt i et eller flere studieelementer, skal disse følges og bestås næste gang kurset udbydes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB10002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- 125
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Helle Winther (8-6e7d6f747a6e6b7846746b7e7934717b346a71)
Boldbasis: Jacob Wienecke, E-mail: jwienecke@nexs.ku.dk
Kropsbasis: Helle Winther, E-mail: hwinther@nexs.ku.dk
Vandbasis: Lillan Madsen, E-mail: lmadsen@nexs.ku.dk