NFYA10009U Fysiske Undervisningsforsøg (FUF)
Physics Educational Experiments
M.Sc. Physics
Formål
At give den studerende kendskab til et bredt udsnit af det
forsøgsapparatur og de forsøg, som anvendes i fysikundervisningen i
gymnasiet og på kurser på tilsvarende niveau, samt kendskab til
demonstrationsforsøg på videregående uddannelser. Desuden at sætte
den studerende i stand til at kunne udvælge, opstille og udføre en
forsøgsrække til illustration af et givet emne eller område af
fysikken, samt give en skriftlig og mundtlig gennemgang af
helheden. Den studerende skal på alle trin kunne foretage relevante
overvejelser over laboratoriesikkerhed.
Indhold
Demonstrationsforsøg, projektforsøg og elevøvelser. Emnekredsen og
niveauet er normalt inden for gymnasiets pensum inkl. projekter,
større skriftlige opgaver mv. Det er dog også muligt at udnytte
kursets store apparaturpark til at fokusere på et mere avanceret
emne som f.eks. genskabelse af et vigtigt historisk forsøg, stadig
med det sigte at øve demonstrationsfærdigheder. Der afleveres
enkeltmandsrapporter med en minimal illustrerende teori på
gymnasieplan eller 1. års fysik på universiteterne samt med kritisk
stillingtagen til forsøgenes anvendelighed til undervisning og en
perspektivering af forsøgene. Der udføres usikkerhedsberegning og
fejlanalyse på relevant niveau samt en gennemgang af
sikkerhedsaspekter omkring eksperimenterne. Der skal afholdes
mindst et foredrag over et aftalt emne med vægten på
demonstrationsforsøg. Laboratoriesikkerhed: Ved kursets indledning
indgår en lektion omkring laboratoriesikkerhed, herunder
forholdsregler ved uheld, ulykker og personskade,
brandslukningsmateriel, personlige værnemidler og omgang med
elektricitet og radioaktive kilder. Øvrige arbejdsmiljøaspekter
bearbejdes løbende i vekselvirkning med vejlederne i forbindelse
med de relevante forsøg. Ved anvendelse af stoffer og kemikalier
skal de studerende gennemarbejde de pågældende
kemikaliebrugsanvisninger.
Færdigheder
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation omfattende
væsentlige elementer af nedenstående liste:
- Der er en sikker og omfattende søgning og anvendelse af støttematerialer, og der skelnes klart mellem centrale og uvæsentlige forsøg.
- Afprøvningen af forsøg er omfattende og grundig, og der gives dækkende begrundelser for udvælgelsen.
- Der vises omfattende færdigheder i udførelse af forsøg.
- Databehandlingen (hvor der er tale om målinger) er grundig med grafer, tabeller mm. anvendt på en for indlæring optimal måde.
- Sikkerhed og arbejdsmiljø er overalt inddraget og overvejet på en hensigtsmæssig og helt dækkende måde.
- Rapporten er sammenhængende med fokus på centrale eksperimenter og en hensigtsmæssig efterbehandling af forsøgene, opstilling, sikkerhed mm. Den er letlæselig, klart opstillet og forståelig på gymnasieplan. Der gives dækkende begrundelser for inddragning af forsøgene, og der er redegjort for, hvor i sammenhængen de bruges.
- Der redegøres for fysikken i emnet på en dækkende, korrekt og relevant måde.
- Forelæsningen er levende, sammenhængende og klart forståelig. Der anvendes optimal brug af AV hjælpemidler, forsøgene bringes ind i deres rette sammenhæng ud fra opgavestillingen.
- De demonstrerede forsøg ved eksamen er udvalgt hensigtsmæssigt og er centrale, og de er veludført. Den minimale teoretiske baggrund er velgennemtænkt og støtter på en optimal måde eksperimentet.
VidenEfter kurset forventes den aktive
studerende at have tilegnet sig kendskab til et bredt udsnit af det
forsøgsapparatur og de forsøg, som anvendes i fysikundervisningen i
gymnasiet og på kurser på tilsvarende niveau, samt kendskab til
demonstrationsforsøg på videregående uddannelser.
Kompetencer
Den studerende vil have opnået erfaring med at udvælge, opstille og
udføre en forsøgsrække til illustration af et givet emne eller
område af fysikken, samt med at give en skriftlig og mundtlig
gennemgang af helheden. Den studerende vil have lært at foretage
relevante overvejelser over laboratoriesikkerhed. Den studerende
vil have øvet didaktiske overvejelser over sit eget såvel som
andres undervisningsforløb, f.eks. velovervejede valg mellem
deduktiv og induktiv læring af konkrete emner og af
hensigtsmæssigheden af demonstrationsforsøg contra elevforsøg i den
konkrete situation.
Studenten søger selv (under vejledning) materiale og eksperiment beskrivelser, f.eks. på nettet, i lærebøger, i tidligere FUF noter, eller i firmavejledninger for det anvendte apparatur.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,5
- Forberedelse
- 140,5
- Praktiske øvelser
- 65
- I alt
- 206,0
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 30 minEr indstilling til eksamen opfyldt, vælger hver student ved kursets afslutning individuelt et eksperimentelt projekt, som vedkommende har arbejdet på i laboratoriet typisk 8-10 gange. Efter kurset afleveres en rapport over indsatsen, og udvalgte eksperiment(er) vises på eksamensdagen efterfulgt af et par spørgsmål. Rapporten plus fremlæggelsen og bevarelsen af spørgsmål gives en samlet karakter.
- Krav til indstilling til eksamen
For at indstille sig til eksamen skal studenten have været aktivt til stede i laboratoriet 10 gange, have afleveret 2 rapporter over disse øvelser og afholdt et foredrag først i kurset.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Ved næste afholdelse af kurset.
Kriterier for bedømmelse
Se Færdigheder
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYA10009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1 og Blok 3
Kurset afholdes to gange i løbet af et studieår.
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Kurset er begrænset til 16 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Kursusansvarlige
- Ian Bearden (7-656864756768714371656c316e7831676e)