NDAB16009U  Udvikling af informationssystemer (UIS)

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Development of Information Systems (UIS)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i datalogi

Kursusindhold

Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer.

I kurset vil den studerende lære:

(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov

(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten

(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere

(d) hvordan der kan gennemføres en objekt- og database-orienteret analyse og design-proces

(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres

(f) hvorledes tilgange baseret på objekt- og relationelt orienterede metoder og teknikker kan kombineres og afbalanceres med henblik på at opnå effektive og fleksible informationssystemer

Målbeskrivelser

Viden om

  • Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner
  • Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering
  • Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL
  • Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner
  • Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler
  • ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner
  • Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker
  • Brug af constraints, triggers og stored procedures
  • Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet
  • Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne
  • Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem
  • Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces
  • Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin

 

Færdigheder i

  • Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem
  • At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem
  • At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation
  • At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget

 

Kompetencer i

  • At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter
  • At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent
  • Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem

Vil fremgå af kursussiden i Absalon.

Viden om interaktionsdesign på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurset "Interaktionsdesign".

Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og problemløsning" og "Softwareudvikling".
En kombination af forelæsninger, selvstudier af kursuslitteraturen, og øvelser. Projektgruppearbejde med udvikling af et nyt eller forbedret informationssystem i samarbejde med brugere uden for DIKU.
Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet

 

 

Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
Eksamen består af 2 dele, et gruppeprojekt, der afleveres som en rapport med individuelle bidrag i løbet af kurset, og en afsluttende 2-timers skriftlig prøve. Projektet vægter 60% af karakteren og den afsluttende skriftlige prøve vægter de resterende 40%.
Hjælpemidler

Til den skriftlige prøve er kun skriftlige hjælpemidler tilladt. 

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen

Reeksamensformen er som den ordinære eksamen. Projektet genafleveres (evt. som individuelt projekt), senest 2 uger før reeksamensdatoen, og der afholdes en ny skriftlig 2-timers prøve.

Hvis 10 eller færre studerende er tilmeldt reeksamen, erstattes den skriftlige prøve med en mundtlig eksamen (30 minutter uden forberedelse).

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 40
  • Øvelser
  • 40
  • Eksamen
  • 20
  • Projektarbejde
  • 232
  • Forberedelse
  • 80
  • I alt
  • 412