LFKK10253U Rådgivning
Consulting
MSc Programme in Agriculture
MSc Programme in Animal Science
Kurset vil bestå af en række emner (der kan forekomme
ændringer):
1) Introduktion til forløbet, aktualisering af kursets indhold,
formål med forløbet og produktkrav.
2) Introforløb
Introdag med øvelser i samarbejde og overblik. Sammenryster holdet
og giver kendskab til personlige ressourcer.
3) Kommunikation
Undervisning og øvelser i kommunikation, herunder også
bevidstgørelse af egen personlighed: Hvordan åbner man for
kontakten og hvordan spørges ind til problemstillinger?
Hvordan håndteres konflikter? Hvordan virker man som person på
andre? Formidling af budskaber og forhandling. Der undervises i
både skriftlig- og mundtlig formidling.
4) Den etiske dimension i rådgivningsarbejdet
Hvordan forholder man sig, når man kommer tæt ind på livet af
jordbrugsfamiliens arbejdsplads, hjem og privatliv? Herunder både
praktiske forholdsregler om smittebeskyttelse og det at være gæst i
et privat hjem, men også det at håndtere forskellige mennesketyper
og personfølsomme oplysninger. Hvilke typer kan man møde og hvilke
situationer kan opstå?
5) Føl-ordning med konsulenter
De studerende følger to gange en landbrugsrådgiver på en
arbejdsdag. De studerende og konsulenten tager fx 1-2 timer på
kontoret, hvor konsulenten fortæller om arbejdsopgaver og
proceduren på et kontor. Derefter skal de studerende med
konsulenten på rådgivningsbesøg. De to besøg vil være med to
forskellige fagområder og landmandstyper. Efter besøgene diskuteres
erfaringer og oplevelser på holdet. Med baggrund i
rådgivningsbesøgene udarbejdes en besøgsrapport og en
kommunikationsrapport, som danner grundlag for eksamen.
6) Konsulentadfærd og konsulentteorier.
Hvordan kan rådgivning formidles? Hvilke faglige og personlige
egenskaber skal konsulenten have? Hvordan tilpasses konsulentrollen
til den aktuelle situation og hvilke analyseteorier kan bruges?
Coaching og DiSC profiler inddrages.
7) Jordbrugsfamiliens værdigrundlag.
Hvilke værdier sættes højt i landbruget? Hvordan påvirker
livsgrundlag hverdag og beslutningsprocesser? Er jordbrugsfamilien
ejer af et familiebrug eller er det mere en landbrugsvirksomhed?
8) Driftsledertyper og beslutningsadfærd.
Forskellige driftsledertyper, deres beslutningsadfærd og måder at
drive landbrug på.
9) Rollespil/cases om rådgivningssituationer. Formålet er at give
viden om håndtering af kritiske situationer, herunder hvordan man
som 2 personer kan støtte/aflaste hinanden i en trængt situation.
10) Jordbrugerens krav og forventninger til rådgiveren.
Hvilken sparring forventer jordbrugeren? Hvad skal jordbrugeren
give, og hvad og i hvilken form forventes det at få tilbagemelding?
11) Helhedsorienteret rådgivning.
Rådgivning hvor flere fagområder knyttes sammen. Hvad kan en
rådgiver håndtere ȁ3 hvad er muligt? Hvordan sikres
helhedsorienteret/tværfagligt rådgivning?
12) Nytten af grupperådgivning.
Hvordan etableres erfa-grupper og hvordan er rådgiverens rolle?
Hvordan sikres, at grupperne er givtige for de enkelte
deltagere?
Kursets mål er, at deltagerne får en forståelse af
rådgivningssituationens mange sider og for de grundlæggende
problemstillinger i rådgivningen. Her indgår en forståelse for
kommunikation, enkel- og grupperådgivning, helhedsorienteret
rådgivning og forskellige landmænds krav til rådgivningen.
Deltagerne får gennem kursets forløb, bl.a. gennem medvirken i
rådgivningsbesøg hos landmænd, og med udgangspunkt i egne
observationer og analyser mulighed for at skabe sig en
grundlæggende forståelse for og indsigt i, hvordan landbrugets
rådgivningstjeneste arbejder, herunder, hvad det indebær at være
rådgiver, hvordan rådgivningsarbejdet foregår, og hvilke forhold
rådgiveren arbejder under, herunder hvilke krav der stilles til
indsigt i menneskelige relationer og samspillet imellem dem, for at
kunne løse de opgaver rådgiveren står overfor.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere forskellige former for konsulentadfærd,
driftsledertyper forskellige roller i rådgivningssituationen og de
forskellige værdigrundlag som er i spil og
- Beskrive forskellige konsulentteorier, driftsledertyper og
beslutningsteori,
kommunikationsteori, teorier om forskellige roller i
rådgivningssituationen og forskellige værdigrundlag
- Identificere og reflektere over de kommunikationsmæssige
forudsætninger for god rådgivning, og over samspillet mellem
landmænd og rådgivere, både i traditionelle situationer, ved gruppe
rådgivning og under nye ledelsesformer.
- Reflektere over egen rolle i rådgivningssituationen, underbygget
med de kommunikationsteorier der er gennemgået, og over egne
personlige ressourcer og forhold af betydning for en god
kommunikation, og
over landmænds og landbofamiliers værdigrundlag, samt den etiske
dimension i rådgivningen.
Færdigheder:
Observere rådgivningssituationen ved konkrete rådgivningsbesøg hos
landmænd og analysere denne i relation til konsulentteori, teori om
driftsledertyper, beslutningsteori, kommunikationsteori, teorier om
forskellige roller i rådgivningssituationen og teorier om
forskellige værdigrundlag.
På basis af observationerne af de forskellige mennesketyper og
rådgivningssituationer de oplever i forløbet, efterfølgende
vurdere, diskutere og forklare de mange forskellige aspekter og
herudfra:
- Udarbejde og formidle en besøgsrapport.
- Udarbejde og formidle en kommunikationsrapport
Kompetencer:
De studerende skal på, baggrund af egne observationer, kendskab til
teorierne og selvstændige analyser, evaluere de specifikke
rådgivningssituationer og vurdere adfærd og handle
situationsbestemt. På denne baggrund skal de kunne planlægge,
udarbejde og fremstille anvendelige og letforståelige
rådgivningsforslag til landmænd.
Der udleveres kompendiemateriale under kurset
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 14
- Forelæsninger
- 42
- Projektarbejde
- 100
- Teoretiske øvelser
- 28
- Vejledning
- 20
- I alt
- 206
Der må påregnes deltagerbetaling på ca. 1800 kr. pr. deltager
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Gruppevis præsentation af kommunikationsrapporten danner baggrund for individuel mundtlig eksamen
- Krav til indstilling til eksamen
I løbet af kurset skal udarbejdes en kommunikationsrapport og en besøgsrapport.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Præsentation af rapport og individuel mundtlig eksamen (20 - 30 minutter).
Hvis den studerende ikke har afleveret de to rapporter, skal de afleveres senest to uger inden tilmelding til reeksamen. Rapporterne skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier i henhold til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKK10253U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- 3-ugers internatkursus i uge 32-33-34 på Asmilldkloster Landbrugsskole
- Kursuskapacitet
- Max. 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Vagn Olsen (2-857e4f7875817e3d7a843d737a)