HVKK03115U Visuel Kultur: Robots and Artificial Life

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Visual Culture: Robots and Artificial Life

Kursusindhold

Dette kursus former sig omkring et unikt samarbejde mellem IKK og ITU (It Universitetet) med fokus på robotter og Artificial Life. Kurset består af en række foredrag og laboratorie-øvelser to gange om ugen (mandage og torsdage) i den første del af kurset, og projektarbejde i den anden del af kurset. Der vil være to gennemgående temaer eller “spor” i forelæsningsrækken som flettes ind og ud af hinanden: det ene spor omhandler Artificial Life i biologiske systemer såvel som i algoritmer og programmeringssprog, ligesom man kan tale om evolution i forhold til kunstig liv og forskellige kontrolparadigmer. Det andet spor omhandler robotter, cyborgs og kunstig liv i kulturel og æstetisk perspektiv, herunder menneske-maskine relationer i telematik og sociale robotter, non-human agency, og posthumanistiske perspektiver i utopiske kroppe.

Kurset vil foregå på engelsk og undervises af forskere både på IKK og ITU. Kurset er åbent for studerende fra begge institutioner. Vejledning kan foregå på både dansk og engelsk. Der vil være en tekstsamling eller kompendium med tekster relevante for kursets temaer. Se detaljeret udkast for kurset nedenfor.

Undervisere fra IKK: Stina Hasse Jørgensen (ph.d.-studerende), Franziska Bork-Petersen (Post-Doc) og Gunhild Borggreen (lektor), alle tre aktive medlemmer af forskningsgruppen ROCA (Robot Culture and Aesthetics, ikk.ku.dk/roca) på IKK.

Undervisere fra ITU: Laura Bellof (lektor), Kasper Støy (lektor), Sebastian Risi (adjunkt), alle tre tilknyttet forskningsprojektet REAL (Robotics, Evolution and Art Lab, https://real.itu.dk) på ITU.

Format:

De første 9 uger er der forelæsninger to gange om ugen (mandage og torsdage). Hver forelæsning (2 timer) efterfølges af en 2-timers laboratorieøvelse, der knytter sig til dagens emne, hvor teori spejles og afprøves i hands-on praksis med forskellige typer sensorer, robotter, programmeringer, etc.

Efter de første 9 uger skifter forløbet til et projektorienteret forløb, hvor studerende (gerne på tværs af de to  institutioner) finder sammen i grupper om et fælles emne, som de gennem både praksis og teori skal arbejde med i 4 uger. Grupperne vejledes undervejs af de undervisere, der er mest relevant for gruppens emne.

Præsentation:

Alle grupper arbejder hen mod at præsentere deres projekt på en mini-konference sidst i maj måned, hvor virksomheder, institutioner og andre interessenter inden for robot-feltet inviteres til at overvære præsentationer og gå i dialog med kursets deltagere.

Eksamen:

Studerende kan efter egen studieordning enten aflægge mundtlig eksamen med synopsis og evt. præsentation af praksis-baseret undersøgelser med robotter, eller de kan skrive et fri skriftlig hjemmeopgave med fokus på kulturteoretisk eller historisk vinkel.

Anne Balsamo, Technologies of the Gendered Body. Reading Cyborg Women, Durham: Duke University Press, 1996

The Robot in the Garden. Telerobotics and Telepistemology in the Age of the Internet, ed. Ken Goldberg, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000.

Donna J. Haraway, “A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s.” Socialist Review 15, 2. March 1985.

N. Katherine Hayles, How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics, Chicago: University of Chicago Press, 1999.

Masahiro Mori, “The Uncanny Valley”, transl. by Karl F. MacDorman and Norri Kageki, IEEE Spectrum, http:/​/​spectrum.ieee.org/​automaton/​robotics/​humanoids/​the-uncanny-valley,  September 2013.

Jennifer Robertson, “Gendering Humanoid Robots: Robo-Sexism in Japan”, Body & Society 16, 2:1-36,  2010.

Lucy A. Suchman, Human-Machine Reconfigurations. Plans and Situated Actions, 2nd Edition, Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Sherry Turkle, Alone Together. Why We expect More from Technology and Less from Each Other. New York: Basic Books, 2011.

Forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 299
  • Forelæsninger
  • 36
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet