HKVA10024U Fra Queer til Crip
From Queer to Crip
De seneste år har en række nye køns- og seksualitetsanalytiske retninger udfordret og udvidet det queerteoretiske felt og dets tænkemåder. Selvom de deler væsentlige queerteoretiske synsvinkler, har retningerne også kritiseret blindheder og normativiteter i queerteori og har gennem dette markeret sig som selvstændige queerteoretiske discipliner.
Med udgangspunkt i en introduktion til ’queer classic’ tager kurset på en rejse gennem forskellige discipliners begrebsliggørelser af, hvad det særligt ’queer’ er for noget. Hvordan kan queer teori ses som både inspireret af og i kritisk opposition til homoseksualitetsstudier og forskelsfeminisme? Hvad er heteronormativitet? Analyser af homonormativitet,homonationalisme og nekropolitiske studier ser på, hvad der sker, når det queer fra at være det ekskluderede, selv bliver en udgrænsende norm. Crip Theory tager udgangspunkt i den kropslige vending i feminisme og queer teori, men spørger også kritisk til, hvilken krop disse retninger fremstiller som den ideelle? Er nogle kroppe i sig selv handicappede – eller er det snarere samfundet, som er ’handicappende’? Den ontologiske vending vil have det materielle tilbage i kønsforskningen, og undersøger bl.a. på hvilken måde, man kan hævde, at naturen (fx et lynnedslag) er queer. Affektstudier giver os et kritisk blik på ellers idealiserede følelser som glæde og kærlighed. Og furturisme-kritiken sætter kursets foreløbige punktum ved simpelthen at aflyse fremtiden.
Kurset sigter på at sætte kursisterne i stand til at kunne 1) identificere og karakterisere hovedpointer, som kendetegner de enkelte teoretiske retninger, deres relation til queer teori og deres indbyrdes ligheder og forskelle og 2) omsætte de nævnte positioners tænkning i konkrete analyser af udvalgte kulturprodukter af forskellig art. Der vil i undervisningen blive givet eksempler på mulige analyseområder og empiri.
Vi skal bl.a. læse tekster af: Lisa Duggan, Susan Stryker, Rosemary Garland Thomson, Robert McRuer, Eli Caire, Karen Barad, Jasbir Puar, Sara Ahmed, Achille Mbembe, Michel Foucault, Judith Butler, Eve Sedgwick og Lee Edelman.
Hovedparten af kursets tekster findes på e-læringsrummet
Absalon: adgang via punkt KU.
Hertil kommer: M. Foucault: Viljen til viden (kan findes i
den akademiske boghandel, KUA)
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 126
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetKurset lægger primært op til synopsiseksamen,men andre eksamensformer vil også være mulige
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKVA10024U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Information følger snarest.
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Mons Bissenbakker (6-776b66353434436b7870316e7831676e)
Undervisere
Mons Bissenbakker
http://koensforskning.ku.dk/ansatte/?id=283585&vis=medarbejder