HKAB00501U K. ARK Periodekursus 3 - Romersk Arkæologi (Klassisk Ark.)

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Archaeology, period 3

Uddannelse

Klassisk Arkæologi

Kursusindhold

Kurset giver den studerende indblik i det romerske imperiums arkæologi fra republikansk tid til og med Konstantin den Store. Set i lyset af den romerske ekspansion er det en periode som medførte store forandringer for de områder som blev indlemmet i det romerske imperium fra Germanien og Britannien i nord, Gallien i vest, Syrien i øst og til Afrika i syd. Med udgangspunkt i en række konkrete monumenttyper som landskaber, byer, helligdomme, templer, grave, teatre, fora, huse, statsrelieffer, idealskulptur, mønter og keramik giver kurset indsigt i hvordan den materielle kultur var med til at definere hvad det ville sige at være romer i et stort imperium. Herunder diskuteres hvordan billeder især i Rom men også med enkelte nedslag i provinserne var med til at skabe og udvikle en fælles identitet omkring en række vigtige fænomener som kejserkult, circusleje ("bread for the people"), religiøse ritualer, og gennem en kontinuerlig demonstration af den romerske militærs overlegenhed overfor "de fremmede". Kort sagt, hvilken rolle spiller den materielle kultur og brug af billeder i hvordan den romerske kejser legitimerede sin magt i accept processen, og hvordan var billeder medvirkende til eller ligefrem essentielle for at holde sammen på så stort et imperium i så lang tid.    

Claridge, A., Rome: an Oxford Archaeological Guide, Oxford 2010 (2. udg.), relevante monumenter og kapitler.

Henig, M., The luxury Arts: Decorative Metalwork, Engraved Gems and Jewellery, i: M. Henig (red.), A Handbook of Roman  Art, Oxford 1995, 139-165.

King, A., Pottery, i: M. Henig (red.) A Handbook of Roman Art, Oxford 1995, 179-190.

Kleiner, D.E.E., Roman Sculpture, New Haven - London 1992, 1-353.

Ling, R., Roman Painting, Cambridge 1991.

Patterson, J.R., Living and dying in the city of Rome: houses and tombs, i: J. Coulston & H. Dodge (red.), Ancient Rome: The Archaeology of the Eternal City (Oxford University School of Archaeology Monograph 54), Oxford 2001, 259-289.

Ulrich, R.B. & C.K. Quenemoen (red.), A companion to Roman architecture. Hoboken 2014, 27-105, 207-263, 281-380.

Zanker, P., Augustus und die Macht der Bilder, München 1987 (eller engelsk udgave)

Hertil kommer diverse artikler, de individuelle pensa til monumentopgaverne, samt evt. anden litteratur under kurset.

Undervisningen foregår som forelæsninger, monumentopgaver fremlagt af de studerende og øvelser som gruppearbejde. I kurset indgår en række museumsbesøg.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 154
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 238
Point
15 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Mundtlig prøve
Pensum: 1500 ns
Krav til indstilling til eksamen

Kurset omfatter aktiv undervisningsdeltagelse i form af en bunden praktisk monument-øvelse, der indgår i prøven som supplement til pensum.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse