HIVK03381U Videnskultur og -kritik, Konstituerende valg B2
Knowledge Culture and Critique, Constituent elective B2
Informationsvidenskab og kulturformidling, KA-STO 2016
Videns status og vidensautoriteter betvivles i disse år pga. et stærkt forandret medielandskab og af en revolutioneret adgang til information. Betegnelser som ”fake news” og ”alternative facts” kan ses som tegn på forandringer i forståelsen af viden og information. Politiske observatører og debattører generelt udpeger med bekymrede miner en videnskultur, som de karakteriserer som post-faktuel eller som ”post-truth”. I dette kursus tager vi et par skridt bagud for at udforske forskellige begreber om viden og information. Vi skal undersøge begrebet kritik og dets historiske fornakring samt diskutere hvordan kritikken kan bruges til forandring i nutidens samfund.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Sociale og kulturelle relationer i forskellige videnskulturer
- Autoritets-, kritik- og vidensformer
- Digitalisering af vidensforbrug og vidensformidling.
Færdigheder i at
- Analysere videns- og kritikformer inden for forskellige videnskulturer
- Analysere videnskulturer og deres vidensforbrug og -formidling.
Kompetencer i at
- Udarbejde en videnskritik af en videnskulturs produktions-, formidlings- og tilegnelsespraksis
- Planlægge og gennemføre undersøgelser af vekselvirkningen mellem for-midling, tilegnelse og brug af forskellige vidensformer i forskellige videns-kulturer.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Dækkende og kritisk redegøre for autoritets- og kritikformer i forskellige videnskulturer
- Kritisk reflektere over videnskulturer, deres vidensproduktion, -forbrug og -formidling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Webster, F. (2014). Theories of the Information Society. 4th edition. Routledge
- Knorr Cetina (2007). Culture in global knowledge societies: knowledge cultures and epistemic cultures. Interdisciplinary Science reviews, 32 (4), p. 361-375
- Foucault, M. (2007). What is Critique? Sylvére Lotringer (ed.). The Politics of Truth. Semiotext(e)
- Pasquale, F. (2015). Black Box Society: the secret algorithms that control money and information. Harvard university pressEksempler på litteratur som tænkes anvendt i undervisningen:
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Forberedelse
- 318,3
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Eksaminationssprog: Dansk
30 min. inkl. votering. Den studerende har 10 min. til det mundtlige oplæg, og herefter foregår eksaminationen som en dialog mellem eksaminator og eksaminand. Der gives 24 timers forberedelsestid. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2018
- Reeksamen
Samme prøve som ved ordinær eksamen. August 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03381U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Laura Skouvig (13-796e827f6e3b80787c828376744d75827a3b78823b7178)