HIVK03109U Kbh., Entreprenørskab i et informationsvidenskabeligt og kulturrelt perspektiv, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Entrepreneurship, information studies and cultural communication, Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Virkelighedens problemer løses sjældent gennem monofaglighed. Med udgangspunkt i entreprenørskabstænkning vil kurset samtænke informationsvidenskab og kulturformidling.

Gennem de studerendes arbejde med at iværksætte konkrete projekter vil vi sætte den faglighed i spil, som de studerende har opnået gennem det foreløbige studium. De studerende lære således at iværksætte tværfaglige projekter i samspil med forskellige faglige interesser og på denne måde skabe synergi mellem informationsvidenskabelige og kulturformidlingsmæssige kompetencer.

Målet er at styrke den studerendes entreprenørielle kompetencer med udgangspunkt i en konkret faglighed. På kurset skaber de studerende i fælleskab med underviserne grundlaget for et innovativt fagligt samspil.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Nicolescu, B (2006).Transdisciplinarity – past, present and future”, in Moving Worldviews - Reshaping sciences,
    policies and practices for endogenous sustainable development, COMPAS Editions, Holland, 2006,
    edited by Bertus Haverkort and Coen Reijntjes, p. 142-166
  • Read, S. & Sarasvathy, S.D. (2005). Knowing what to do and doing what you know: Effectuation as a form of entrepreneurial expertise. Journal of Private Equity, 9: 45–
  • Star, SL. (1989). The structure of ill-structured solutions: boundary objects and heterogeneous distributed problem solving. Artificial Intelligence, 2: 37 - 54
  • Star, S. L., & Griesemer, J. R. (1989). Institutional ecology, “translations” and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907–39. Social Studies of Science, 19, 387–420.
Holdundervisning, oplæg, workshops og projektarbejde. Undervisningsdeltagelse forudsætter en høj grad af selvstændigt engagement, ligesom den studerende skal være forberedt på at blive inddraget i større omfang end det normalt er tilfældet. Underviserne vil fungere som sparringspartnere i forhold til de studerendes projekter.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Maks. omfang 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én.
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, august 2016