HIVK03109U Kbh., Entreprenørskab i et informationsvidenskabeligt og kulturrelt perspektiv, Tilvalg
Cph., Entrepreneurship, information studies and cultural communication, Elective
Informationsvidenskab og kulturformidling
Virkelighedens problemer løses sjældent gennem monofaglighed. Med udgangspunkt i entreprenørskabstænkning vil kurset samtænke informationsvidenskab og kulturformidling.
Gennem de studerendes arbejde med at iværksætte konkrete projekter vil vi sætte den faglighed i spil, som de studerende har opnået gennem det foreløbige studium. De studerende lære således at iværksætte tværfaglige projekter i samspil med forskellige faglige interesser og på denne måde skabe synergi mellem informationsvidenskabelige og kulturformidlingsmæssige kompetencer.
Målet er at styrke den studerendes entreprenørielle kompetencer med udgangspunkt i en konkret faglighed. På kurset skaber de studerende i fælleskab med underviserne grundlaget for et innovativt fagligt samspil.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
- Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Nicolescu, B (2006).Transdisciplinarity – past, present and
future”, in Moving Worldviews - Reshaping sciences,
policies and practices for endogenous sustainable development, COMPAS Editions, Holland, 2006,
edited by Bertus Haverkort and Coen Reijntjes, p. 142-166 - Read, S. & Sarasvathy, S.D. (2005). Knowing what to do and doing what you know: Effectuation as a form of entrepreneurial expertise. Journal of Private Equity, 9: 45–
- Star, SL. (1989). The structure of ill-structured solutions: boundary objects and heterogeneous distributed problem solving. Artificial Intelligence, 2: 37 - 54
- Star, S. L., & Griesemer, J. R. (1989). Institutional ecology, “translations” and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907–39. Social Studies of Science, 19, 387–420.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Maks. omfang 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én. - Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, august 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03109U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Michael Rene Kristiansson (7-516d676c656970446c7971326f7932686f)
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)