HIVB10073U Aal: Kulturformidling i en digital tid
Aal: Cultural Mediation in a Digital Age
BA-TV Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2015
Kurset omhandler kulturformidling i et kulturteoretisk og kultursociologisk perspektiv. Et særligt fokuspunkt vil være digitalitet som udfordring af teorier, rationaler og formidlingsformer inden for aktuel kulturformidling. I arbejdet med kulturteoretisk og kultursociologisk funderet design vil kurset være struktureret i fire dimensioner:
- En kulturteoretisk og begrebsorienteret ramme
- en deltagelsesorienteret, kultursociologisk og medieteoretisk ramme
- en by- og institutionsramme
- en design- og formidlingsramme, hvor teori- og praksisrelationer sættes i samspil.
Aalborg vil være kursets grundcase, fordi byen kan ses som eksponent for den performative urbanisme, der vægter interaktions- og deltagelseselementet i alle led i æstetiske og kulturelle processer. I forbindelse med undervisningen etableres der et samarbejde med nordjyske udviklingskonsulenter, institutioner og kulturformidlere inden for kulturformidlingsfeltet.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- relevante teorier om nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
- udviklingen inden for kulturformidling set i lyset af nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
- forskellige aktørers og institutioners vilkår, intentioner og udfordringer med formidling
- betydningen af krop, rum og materialitet i formidlingssituationen.
Færdigheder i at
- undersøge forskellige aktørers og institutioners formidlingsstrategier i både teori og praksis, herunder anvendelsen af digitale medieprodukter (inkl. mobile og sociale medier) og brugerinddragelse
- diskutere konsekvenserne af ændrede roller hos forskellige aktører og institutioner
- analysere, hvad materialitet og socialitet betyder for udførelse og modtagelse af kulturformidling, herunder når fysiske og digitale formidlingsformer blandes i samme rum
- reflektere over forskellige fysiske og digitale modaliteters styrker og svagheder i relation til formidling og bruger-engagement.
Kompetencer i at
- diskutere kulturformidlingens vilkår og udfordringer i en digital tid
- planlægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse af aktørers og institutioners konkrete og potentielle formidlingsformer
- designe, på prototypeniveau, formidlingselementer i et medieprodukt for en given aktør eller institution.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- redegøre for og reflektere over kulturformidlingens udfordringer og udvikling historisk og aktuelt set i lyset af nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
- diskutere centrale perspektiver, herunder medie- og formidlingsteorier med relevans for kulturformidling i en digital tid
- identificere relevante problemstillinger og udvælge teorier og metoder med henblik på at gennemføre en afgrænset undersøgelse af aktørers og institutioners konkrete og potentielle formidlingsformer
- reflektere over styrker og svagheder ved forskellige fysiske og digitale modaliteter anvendt i kulturformidling
- designe, på prototype-niveau, formidlingselementer i et medieprodukt for en given aktør eller institution.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset: (4 ex)
- Andersen, John (2012): Byen i bevægelse. Mobilitet - politik - performativitet. Roskilde Universitetsforlag
- Bennett, Tony (2013): Making Culture, Changing Society. Routledge
- Sanderhoff, Merete (red., 2014): Sharing Is Caring - Åbenhed og deling i kulturarvssektoren. Statens Museum for Kunst
- Schiermer, Bjørn (red., 2016): Kulturteori og kultursociologi. Hans Reitzel
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 150
- Eksamensforberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
Designdimensionen vil være i fokus igennem hele kursets forløb, så de studerende deltager aktivt ved ekskursioner, udarbejdelse af designforlæg m.v. Feedback indgår som et fast element i denne proces.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang 20-25 normalsider for individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2018
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB10073U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (6-7d777a383738466e7b7334717b346a71)
- Jan Kristen Graulund (3-6d6a75436b7870316e7831676e)