HIVB00141U Kbh: Praksisfelter - information og organisering (valgfag og konstituerende)
Cph: Fields of Practice - Information and Organizing (elective and constituent)
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Praksisfelter indenfor information og organisation tager særligt udgangspunkt i emnet: åbne data. Hermed menes digitale datasæt der er offentlig tilgængelige og med licenser der gør at disse kan deles og genbruges i forbindelse med f.eks. app udvikling, forskning og formidling.
Dette emne går på tværs af uddannelsens emnefelter og vil derfor indeholde cases fra:
Biblioteker, arkiver og museer f.eks: DBC, Københavns stadsarkiv og Statens Museum for Kunst
Private virksomheder f.eks. SAXO
Offentlig forvaltning f.eks. Kort- og Matrikelstyrelsen og Verdensbanken
Eventorganisationer og eventmanagement f.eks. Roskildefestival
Foreninger, interesseorganisationer eller NGOer f.eks. Wikipedia
Iværksætteri, f.eks. app udviklere
Kurset vil indeholde praktiske elementer som vil give de studerende
et indblik i hvordan de selv kan arbejde med åbne data. F.eks.
hvordan man kan organisere eller søge i data, hvordan data kan
visualiseres, hvordan data kan bruges i nye sammenhænge ved brug af
en API, eller hvordan man arbejder med åben licensering og medier,
typisk i forbindelse med kulturarvsdata.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
et givet praksisfelt inden for enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”
udfordringer og forandringer samt muligheder og ressourcer inden for det givne praksisfelt.
Færdigheder i at
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika, fx dets relationer og processer, roller og positioner, aktører og kommunikationsformer
formidle en relevant problemstilling eller projektidé inden for det givne praksisfelt.
Kompetencer i at
reflektere over det givne praksisfelts grænser, selvforståelse og udviklingsmuligheder
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
vurdere muligt samarbejde og partnerskaber i forbindelse med projektet/ projektideen inden for det givne praksisfelt.
Faglige mål
Eksaminanden kan
identificere en problemstilling eller modne en projektidé med særligt fokus på information og organisering inden for et givet praksisfelt
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
reflektere over opnået viden om et givet praksisfelt inden for information og organisering
vurdere mulige samarbejder og partnerskaber i forbindelse med projektet /projektideen der har fokus på information og/eller organisering inden for det givne praksisfelt.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Boyd, Danah, & Crawford, K. (2012). CRITICAL QUESTIONS FOR BIG DATA: Provocations for a cultural, technological, and scholarly phenomenon. Information, Communication & Society, 15(5), 662–679. http://doi.org/10.1080/1369118X.2012.678878
Concordia, C., Gradmann, S., & Siebinga, S. (2010). Not just another portal, not just another digital library: A portrait of Europeana as an application program interface. IFLA Journal, 36(1), 61–69.
- Eklund, P., Wray, T., & Ducrou, J. (2011). Linking Objects and their Stories: An API For Exploring Cultural Heritage Using Formal Concept Analysis. Journal of Emerging Technologies in Web Intelligence, 3(3). http://doi.org/10.4304/jetwi.3.3.239-252
- Hooland, S. van, & Verborgh, R. (2014). Linked data for libraries, archives and museums, how to clean, link and publish your metadata. London: Facet Publishing.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 151
- Eksamensforberedelse
- 174,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksaminationssprog: Dansk
Materialet består af en projektopgave. Omfang 20-25 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00141U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen Oktober 2016
- Kursuskapacitet
- 50 studerende fordelt på 2 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Haakon Lund (2-6c70446c7971326f7932686f)
- Henriette Roued-Cunliffe (5-7471776766426a776f306d7730666d)
- Rune Eriksson (13-777a736a336a776e7078787473456d7a7233707a336970)