HHIK05301U HIS/CEMES Kampen om forbrugeren i det moderne samfund: Europa og den vestlige verden
HIS/CEMES Kampen om forbrugeren i det moderne samfund: Europa og den vestlige verden
Moderne Europastudier (CEMES: 1. Europæisk kulturhistorie eller
2. Europæisk politik i historisk perspektiv):
KA-niveau:
Moderne Europastudier 1 (Fagelement HHIK03701E) [2013-ordningen]
Moderne Europastudier 2 (Fagelement HHIK03711E) [2013-ordningen]
HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og
2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og
2013-ordningen]
Kampen om forbrugeren i det moderne samfund: Europa og
den vestlige verden
Forbrugeren er en allestedsnærværende og omkæmpet figur i det
moderne samfund. På den ene side tænker og taler vi om hinanden og
om os selv som forbrugere i forhold til alle væsentlige
samfundsområder – bl.a. på markedet, i den offentlige sektor
og i kulturlivet. På den anden side hersker der stor uenighed om,
hvad der kendetegner forbrugeren. Nogle forbinder forbrugeren med
såvel effektivitet, rigdom og entreprenørskab som frihed, demokrati
og individualitet – og ønsker på den baggrund at befæste
forbrugerens centrale position i det moderne samfund. Andre
associerer forbrugeren med hyper-individualisme og social
disintegration og argumenterer for, at vores selvopfattelse som
forbrugere er ved at undergrave civilsamfundet og de traditionelle
borgerdyder. Forbrugeren antager således mange skikkelser og er et
omdrejningspunkt i debatterne om, hvordan det moderne samfunds
økonomi, politik og sociale institutioner bør indrettes.
I dette kursus skal vi se nærmere på, hvordan forbrugerfiguren er
blevet skabt, og hvordan den har udviklet sig til at blive en
central og omkæmpet figur i det moderne samfunds ideologiske
debatter og politiske praksisser. Formålet med kurset er at give en
introduktion til de idéer, strømninger, personer og bevægelser, der
på forskellig vis har præget og kæmpet om forbrugerfiguren i Europe
og den vestlige verden i de sidste 100 år. Det gælder bl.a. franske
sociologer som Pierre Bourdieu og Jean Baudrillard, amerikanske
økonomer som Milton Friedman og Gary Becker, tyske filosoffer som
Theodor Adorno og Max Horkheimer, britiske kulturkritikere som
Stuart Hall og Richard Hoggart og danske politikere som Bertel
Haarder og Claus Hjort Frederiksen.
Kurset fokuserer i særdeleshed på, hvordan økonomisk liberale
tænkere (bl.a. Ludwig von Mises, Friedrich von Hayek og Milton
Friedman) i det 20. århundrede har skabt og udviklet idéen om den
såkaldte ‘suveræne forbruger’; dvs. idéen om at alle økonomiske og
politiske processer i sidste ende er målrettet forbrugernes
præferencer, og at disse forbrugere skal forstås som kritiske og
uafhængige agenter, der kræver begrænset statslig regulering af
markedet og samfundet.
I tråd med den nyeste internationale forskning vil vi i kurset
anskue forbrugeren som et historisk foranderligt begreb og
tankemønster, der er blevet udtrykt i skiftende sammenhænge og af
skiftende aktører. Kurset vil således give en introduktion til
centrale teoretiske og metodiske diskussioner om, hvordan politiske
begreber som forbrugeren bliver skabt og brugt, og hvordan de kan
studeres.
Der er mulighed for at aflægge såvel skriftlig som mundtlig
eksamen. Opgaverne kan undersøge, hvordan forbrugeren er blevet
skabt og anvendt til at sætte den videnskabelige/politiske
dagsorden (fx af politiske partier, sociale bevægelser,
intellektuelle, forskere, interesseorganisationer) fra 1800 til i
dag. Kildematerialet kan være fx aviser, partiprogrammer, politiske
pamfletter, skrifter fra sociale bevægelser og
interesseorganisationer, videnskabelige bøger og tidsskrifter mm.i.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• præsentere forskellige former for forbruger-figurer, og hvordan
de er blevet skabt
• redegøre for hvilke roller forbrugerfiguren har spillet
i politiske ideologi og praksis, og hvordan de har præget politiske
og samfundsmæssige dagsordner i de sidste 100 år
• redegøre for teoretiske og metodiske tilgange til
studiet af politiske sprog og begreber
• aflægge skriftlig eller mundtlig eksamen inden for
emnet
Oplyses ved kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
CEMES: Studieordning for tilvalg på kandidatniveau i Moderne Europastudier, 2013-ordningen.
Se alle aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie [BA-tv, 2005-ordningen + KA, 2008-ordningen] og Uddannelseshåndbog for Historie [BA-tv, 2013-ordningen].
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK05301U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Niklas Olsen (6-70716e756770426a776f306d7730666d)