HHIK00812U HIS 81. Neoliberalismens idealborgere
HIS 81. Neoliberalismens idealborgere
Historie
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatuddannelsen i historie [almen
profil], 2019-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatdelen af sidefaget med
30 ECTS, der skal udgøres af fagelementerne:
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie,
2019-ordningen]
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) + Metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03731E)
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie
[almen profil], 2015-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatsidefaget med 30
ECTS-point, der skal udgøres af fagelementerne
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) + Metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03731E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Få overblik på
Historie,
KA-2019, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2020
Historie,
KA-2015, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2020
eller
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog efterår 2020
Historie,
KA-sidefag-2015, lektionskatalog efterår 2020
HIS 81. Neoliberalismens idealborgere
Hvorfor gik neoliberalismen ikke ned med krisen i 2008? Hvordan har
en så forhadt politisk ideologi og politik ikke blot formået at
overleve, men endda komme styrket ud af krisen? Disse spørgsmål –
som sjældent er blevet adresseret i den efterhånden omfattende
forskning om emnet – er omdrejningspunktet for kurset
’Neoliberalismes idealborgere’. Kurset bygger på den præmis, at
neoliberalismens succes og resiliens kun kan forstås ved at
udforske, hvordan visse imaginære borgeridealer – hvad vi kalder
’key actors’ – er blevet konstrueret, udbredt og anvendt som kilder
til økonomisk viden og rollemodeller for social opførsel. Mere
konkret skal vi undersøge, hvordan seks ’key actors’ –
entreprenøren, forbrugeren, skyldneren, investoren, bureaukraten og
økonomen – er blevet udbredt og anvendt i økonomisk og politisk
teori, lovgivning og materiale fra tænketanke mm. i den vestlige
verden i det tyvende århundrede. Fokus er på den anglo-amerikanske
kontekst, men der vil også blive diskuteret eksempler fra diverse
europæiske lande og organisationer.
Kurset omfatter to fagelementer. I vores undervisning integrerer vi
disse to fagelementer, således, at vi starter med at læse
forskellige teoretiske og metodiske analyser af neoliberalismens
key actors, hvorefter vi går mere i dybden med de seks key actors
med fokus på akademisk skriftlighed og forskningsdiskussion.
Centralt i vores analytiske tilgang står bl.a. teoretikere som
Michel Foucualt, Reinhart Koselleck og Charles Taylor.
Kursuslitteraturen vil bestå af forskellige tekstuddrag, som vil
blive gjort tilgængeligt inden kursusstart. Der bliver tale om et
forholdsvis læsetungt kursus, som forudsætter et højt
aktivitetsniveau af deltagerne. Liste over fælles pensumlitteratur
lægges i kursusrummet i Absalon i god tid før undervisningsstart.
Til de der gerne vil sætte sig ind i neoliberalisme inden
kursusstart, kan vi anbefale Flew, T. (2014). ”Six theories of
neoliberalism”. Thesis Eleven, 122(1), 49–71
og/eller Angus Burgin TheGreat Persuasion:
Reinventing Free Markets since the Depression (Cambridge, Mass.,
Harvard University Press, 2012).
Kurset udspringer af forskningsprojektet ”Peopling the Neoliberal
Economy”.
Offentliggøres inden 1. juli 2020.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 112
- Forberedelse (anslået)
- 406
- Eksamensforberedelse
- 259
- I alt
- 777
Blanketnavn i Selvbetjeningen: Historie: Omr A og
redskaber (30 ECTS), efterår 2020
Ordinær tilmelding: Ved tilmelding betragtes det andet "Omr A
og redskaber" kursus som 2. prioritet. Tjek alle tilmeldinger
inden du logger af Selvbetjeningen. Hvis der opstår problemer med
tilmelding til Historiekurser, kan der i tilmeldingsperioden ringes
på hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
Eftertilmeldingsperioden: på kurser med ledige pladser anvendes
direkte holdplacering i Selvbetjeningen.
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kriterier for bedømmelse
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK00812U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Niklas Olsen (6-80817e857780527a877f407d8740767d)
- Jacob Jensen (12-71686a766935716c757a6c75476f7c7435727c356b72)