HHIA03412U HIS, Følelser og affekt i historien

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS, Følelser og affekt i historien

Uddannelse
Historie
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg - internt for historiestuderende:
Modul T4 (Fagelement 1050) eller Modul T5 (Fagelement 1051) [Bachelortilvalg, 2007-ordningen]
Kursusindhold

Følelser og affekt i historien
Det er vanskeligt at forestille sig et aspekt af den menneskelige tilværelse, som ikke på den ene eller den anden måde er gennemsyret af følelser – være det sig familieliv, skole, arbejdsplads, politik, krig eller økonomi. Mellemmenneskelige relationer er ladede med følelser, og historikere har også altid i større eller mindre grad forholdt sig de historiske aktørers følelser. Siden midt-80’erne er følelseshistorie vokset frem som et særskilt forskningsfelt, og inden for det seneste årti har dette felt været i eksplosiv vækst. Nogle historikere bruger følelser som et prisme til at undersøge nye aspekter af konkrete begivenheder – alt fra Den franske Revolution til dyrerettighedssagen i det 20. århundrede – eller af mere almene og universelle fænomener såsom religiøs omvendelse, skilsmisse eller død. Andre studerer udviklingen i teorier om følelser. Endnu andre undersøger, hvordan følelser som kærlighed, solidaritet, medlidenhed, skam, og væmmelse har været med til at forme og omforme sociale mønstre ved at etablere fællesskaber og trække grænser.

Med afsæt i den nyere forskning inden for følelseshistorie og affektteori vil vi søge svar på spørgsmål som: Hvordan skal vi forstå følelser? Hvad bibringer en følelseshistorisk betragtningsmåde forståelsen kendte fænomener eller begivenheder? Har følelser en historie? Hvordan hænger de sammen med magt? Og hvordan skal vi undersøge dem historisk? På kurset vil vi desuden operationalisere nogle af de forskellige følelseshistoriske greb ved sammen at analysere forskellige typer kilder så som breve, trykte tekster, hjemmesider, billeder, genstande og film.

Det primære empiriske fokus vil være på Danmark i det 20. århundrede, men vi vil arbejde komparativt og læse tekster, der omhandler andre steder og tidsperioder. Derfor vil man også kunne vælge at specialisere sig i et andet geografisk sted eller en anden periode.

Faglige mål
(uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• reflektere nuanceret over forskellige teorier om følelser og følelseshistorie
• redegøre for overordnede linjer i følelseshistoriografiske udvikling
• diskutere centrale begreber som ”følelse”, ”affekt”, ”sensibilitet”, og ”emotion”
• anvende følelsesteorier og –begreber i analyse af forskellige typer af historiske kilder

Inden kurset bedes I læse Ute Freverts bog Emotions in History: Lost and Found ((Natalie Zemon Davies Annual Lecture Series No. 4.) Budapest: Central European Press, 2011), som vi vil diskutere på første undervisningsgang.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse