ASOK15604U Om begrebet survey og spørgeskemakonstruktion

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Survey design and questionaire design

Uddannelse

KA Metode og forskningspraksis (2015 studieordningen)
Fagpakke (2015 studieordningen): Kultur, livsstil og hverdagsliv; Viden, organisation og politik og Velfærd, ulighed og mobilitet.
KA Metodefag (2005 studieordningen)
Specialiseringslinje: Metode

BA-Undergraduates from foreign countries can sign up for this course.

Kursusindhold

I starten af kurset vil de studerende blive bedt om at arbejde med en konkret survey European Social Survey (ESS). De studerende skal udarbejde skalaer på basis af holdningsspørgsmål. De skal udarbejde konkrete vægte, der skal gøre det indsamlede datamateriale mere repræsentativt. Der skal udarbejdes politiske vægte. Endelig skal de udarbejde et to dimensionalt værdikort baseret på holdningsspørgsmål.

Efterfølgende diskuteres udformning af spørgsmål. Til slut skal de studerende gruppevis udarbejde spørgeskemaer, der efterfølgende skal præsteres og diskuteres. 

Målbeskrivelser

At den studerende har opnået et grundlæggende kendskab til survey metodologi samt at den studerende kan udarbejde gode spørgeskemaspørgsmål. At man kan vurdere de forskellige survey designs betydning for de spørgsmål, der kan stilles. At man kan sammenstille  survey design og spørgsmål med de efterfølgende analysemetoder. At man kan vurdere om de indsamlede data er repræsentative for de spørgsmål, der skal analyseres.

Der udarbejdes et kompendium.

Schumann, H. & Presser, S.: Questions & Answers in Attitude Surveys. Experiments on Question Form, Wording, and Context. Sage Publications 1981 eller 1996. Kapitlerne 1-7 og 12. (221 sider). (hele bogen 392 sider)             

Bay, Hans: Vejning/vægtning af stikprøver. Kommentar i Dansk Sociologi (nr. 4 20. årg.) December 2009.  (8 sider)

Bay, Hans: Bortfald i stikprøver og politisk vejning af stikprøver (sommerskole 2010). (5 sider)

Bay, Hans: Et eksempel på konstruktion af værdikort. (sommerskole 2010). (14 sider)

Bay, Hans: Noget om hvilken vej skalaer vender. (4 sider)

Fangel, Stine m. fl.: Nye problemer med repræsentativitet i surveys, som

opregning med registre kan reducere. Metode & Data nr. 93 2007 (11 sider)

Larsen, Brian Thorsted: Forskerbeskyttelse i CPR 2008. Notat fra Danmarks Statistik, Metode. (13 sider)

Larsen, Brian Thorsted: Kvalitetssikring og optimering af repræsentative stikprøver. Notat fra Danmarks Statistik, Metode. (7 sider)

Henning Olsen: Guide til gode spørgeskemaer (Socialforskningsinstituttet 2006) 80 sider

Vejledning om brugerundersøgelser. Finansministeriet 2002 (98 sider)

Hellevik, Ottar: Mål og mening. Universitetsforlaget Oslo. (222 sider)

Antal sidetal for 7,5 ECTS ca. 700

Antal sidetal for 10 ECTS ca. 800

Supplerende litteratur

Olsen, Henning: Fra spørgsmål til svar. Konstruktion og kvalitetssikring af spørgeskemadata. Akademisk forlag 2005. (222 sider).

Undervisningen er en blanding af forelæsninger og studenteroplæg. Samt skriftlige øvelser.
6 moduler (i starten) er afsat til at arbejde med konkrete statiske beregninger på eksisterende datasæt (ESS og PISA). I disse moduler vil der blive fokuseret på den tekniske/statistiske gennemførsel af analyserne. Der vil blive brugt en blanding af værktøjerne SPSS, SAS.
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 40
Øvelser: 80
Projektarbejde: 58
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 60
Øvelser: 100
Projektarbejde: 87
I alt: 275

BA-Undergraduates from foreign countries can sign up for this course.

De studerende skal have installeret enten SAS eller SPSS.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 58
  • Undervisningsforberedelse
  • 40
  • Øvelser
  • 80
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Reeksamen ved eksamensformen aktiv deltagelse er altid afløsningsopgave.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen