ASOK05436U Kvalitative udforskninger af mænds levede liv og maskuliniteter

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative research methods into mens’ lives and masculinities

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold
Kurset byder på et indblik i maskulinitetsforskningens mangfoldighed, både med henblik på metodiske tilgange og teoretiske positioner.

Kurset lægger vægt på empatiske og nytænkende undersøgelsesveje. Derfor vil vi læse, diskutere og eksperimentere med fænomenologiske og sensitive kvalitative metoder. Vi ser på klassiske fænomenologer, læser tekster om udforskning af tabuiserede emner og forholder os til undersøgelsesveje indenfor (post)ANT og udforskninger af multiple betydningsdannelser.

Vi læser og diskuterer fremtrædende teorier og tekster indenfor feltet ’Mandeforskning’. Vi ser på den kritiske maskulinitetsforskning, ligestillingsdiskurser, mandebevægelser og nyere relationelle og situerede tilgange til beskrivelse af mænds levede liv.

Vi diskuterer begreber som mandighed og maskulinitet og tilgange til at undersøge og analysere dem. Vi ser nærmere på den nyere nordiske maskulinitetsforskning og hvad der rør sig nu. Er der brug for andre eller nye metoder til udforskning af mænds levede liv? Hvilke problematikker og temaer tager mandeforskningen op? Hvordan bidrager det til kønsforskningen?

Målbeskrivelser

Formål med kurset er at de studerende skal kunne gennemføre en kvalitativ udforskning af et emne indenfor temaet ’Mænds levede liv og maskuliniteter’. De skal kunne vælge og anvende relevante metodiske tilgange, sætte de empiriske fund i spil med teori og præsentere en beskrivelse/analyse mundligt og skriftligt.

Kurset skal føre til at de studerende får indblik i maskulinitetsforskningens mangfoldighed. Viden om teorier, metoder og positioner. Evne til at forholde sig analytisk og nuanceret til forgiventagne maskulinitetsproblematikker.

Kurset inddrager klassiske tekster om maskulinitet. Uddrag fra antologier om mænd, maskulinitet og mandighed. Samt nyere nordiske undersøgelser og tekster om bl.a. mandlig seksualitet og mænds sundhed.

Desuden vil kurset inddrage relevante fænomenologiske tekster, Post-ANT case studier og metodiske overvejelser, videnskabsteoretiske diskussioner, eksempler på særlige interviewtilgange og læsning af forskellige former for tekst (etnografiske mm.).

Pensum svarer til 800 sider.

Der vil blive udarbejdet et kompedium.

Forelæsninger, evt. med gæsteforelæsninger. 2 uger bruges til projektarbejde med indsamling af empiri og vejledning.
Kurset lægger op til aktiv deltagelse og inddrager konkrete relevante eksempler fra omverdenen. Nyhedsartikler, reklamer, billeder, TV-programmer, problematikker og pågående samfundsmæssige debatter kan vi tage op i løbet af kurset og sætte i spil med pensum.
Det forventes at de studerende deltager aktivt, herunder i det afsluttede seminar inden eksamensskrivningen.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig opgave
Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.