ASOA15051U Digitale metoder i sociologien
Digital methods in sociology
BA/KA valgfag
Fagpakke (KA 2015):
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Velfærd, ulighed og mobilitet
OBS!
Vær opmærksom på, at på BA/KA-valgfag er det ikke muligt at danne gruppe, hvis man ikke tager kurset til samme antal ECTS
Digitale metoder i sociologien kan defineres som den praksis at omdanne digitale spor og objekter (f.eks. Facebook-likes, tweets, SMS-beskeder, hyperlinks, hjemmesider, tekstarkiver o. lign.) til data, der kan anvendes videre i en undersøgelse af sociale, kulturelle og politiske problemstillinger. Dette kan ske såvel kvalitativt, kvantitativt og i form af diverse metode-kombinationer (mixed methods). Ofte anvendes netværksanalyse, fordi mange digitale data giver indblik i sociale relationer mellem personer, grupper eller organisationer. Der anvendes endvidere forskellige former for diskursanalyse, herunder i form af semi-automatiseret tekstanalyse (f.eks. kendt som ’topic modelling’).
Faget her introducerer til de mest udbredte former for digitale metoder i sociologien samt diskuterer deres respektive metodologiske, etiske og politiske implikationer set i lyset af den gennemgribende ”digitalisering” af det sociale liv. Der lægges vægt på, at den studerende i praksis stifter bekendtskab med og undersøger anvendelsesmulighederne for en række værktøjer og tilgange, som relativt nemt (og uden kendskab til programmering) kan omsættes til mindre, selvstændige undersøgelser af sociale fænomener og problemstillinger. Det drejer sig bl.a. om Netvizz, der tillader undersøgelser af emne-fællesskaber på Facebook, og Twitter Capture and Analysis Toolset (TCAT), der muliggør hashtag-analyser via Twitter.
Gennem praktiske øvelser med disse og tilsvarende værktøjer, herunder også værktøjer til tekstanalyse, opbygger de studerende på kurset en digital-sociologisk værktøjskasse. Denne værktøjskasse vil senere kunne bringes i anvendelse andre steder på studiet og/eller i en arbejdssituation, der fordrer evnen til at skabe sig et hurtigt og systematisk overblik over store mængder i udgangspunktet ustruktureret, digital information. |
Viden: Efter endt kursus vil studerende kunne forstå og redegøre for centrale metodologiske, etiske og politiske dimensioner af en række udbredte digitale værktøjer og metoder, samt mere alment for en række af de udfordringer og muligheder ”digitalisering” stiller sociologien over for.
Færdigheder: Studerende vil efter kurset i praksis kunne forstå, anvende og kritisk reflektere over styrker og begrænsninger ved en række centrale og tilgængelige værktøjer for digital-sociologisk analyse. Dette indbefatter grundlæggende evner til selv at udføre mindre netværks- og diskursanalyser af sociologisk relevans på selv-producerede digitale data.
Kompetencer: Studerende opnår på kurset kompetencer til selvstændigt at planlægge, strukturere og iværksætte en mindre, sociologisk analyse med brug af digitale data og metoder. Dette indbefatter kompetencer til at vurdere, hvilke typer af sociologiske problemstillinger der egner sig til at blive undersøgt med forskellige digitale værktøjer og tilgange. |
Kurset er bygget op omkring og stiller krav om aktiv deltagelse i undervisningen. En række eksperter i digitale metoder leverer gæsteforelæsninger og praktiske introduktioner til forskellige værktøjer. Foruden forelæsningerne benyttes særligt praktiske øvelser med digitale værktøjer, som antager karakter af selvstændige digitale ”mini-analyser”. Disse mini-analyser udføres i fællesskab i grupper af studerende, med afsæt i selvvalgte problemstillinger. De udføres primært som led i forberedelsestiden og bruges som afsæt for mindre præsentationer, diskussioner og feedback i undervisningen. De afrapporteres endvidere i skriftlig form, som obligatorisk element i beståelsen af kurset.
Undervisningsmaterialet vil primært bestå af engelsksprogede forskningsartikler, der dels diskuterer forskellige digitale metoder og værktøjer, dels leverer praktiske eksempler på digital-sociologiske undersøgelser. Dette materiale vil blive gjort tilgængeligt via Absalon. Der vil ligeledes indgå fyldige uddrag fra én eller to grundbøger i digitale metoder (på enten dansk eller engelsk), som forventes anskaffet af de studerende.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 70
- Forelæsninger
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 38
- Øvelser
- 70
- I alt
- 206
De studerende præsenterer løbende deres digitale mini-analyser på holdet og giver feedback på hinandens præsentationer.
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv deltagelse med bestået/ikke bestået.
- Krav til indstilling til eksamen
Vinter 17:
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne ekamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv deltagelse med bestået/ikke bestået.
- Krav til indstilling til eksamen
Vinter 17:
Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2005 eller KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne eksamen.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15051U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Anders Blok (3-64656f43767266316e7831676e)
- Jakob Johan Demant (2-6c6642757165306d7730666d)
Undervisere
Anders Blok, e-mail: abl@soc.ku.dk
Jakob Demant, e-mail: jd@soc.ku.dk