APSB11012U Forskningsdesign og Videnskabsteori
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Scientific design and Philosophy og Science
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
Psykologi 2011 – studieordningen
Kursusindhold
I første halvdel af forløbet er formålet at introducere de basale videnskabsteoretiske discipliner erkendelsesteori/videnskabsteori, videnssociologi og videnskabshistorie. Herunder de klassiske videnskabsopfattelser hos Popper, Kuhn, strukturalisme samt nyere tilgange i poststrukturalismen, diskursteori, konstruktivisme/-tionisme, nymaterialisme. I anden halvdel er det målet at præsentere og analysere faserne i et forskningsprojekt bygget op omkring standardfaserne: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – samt et systematisk review.
Målbeskrivelser
Ved afslutning af modulet kan den studerende:
- Identificere og redegøre for grundlæggende videnskabsteoretiske differentieringer mellem typer af problemstilligner i videnskabsteorien, videnssociologien og videnskabshistorien.
- Arbejde analytisk med udformningen af et selvstændigt/selvvalgt forskningsdesign, som udfærdiges progredierende.
- Udføre et systematisk review.
Formelle krav
Det anbefales, men
kræves ikke, at fagelementet Videnskabsteori og psykologiens
historie skal være bestået forud for Forskningsdesign og
videnskabsteori.
Undervisningsform
Undervisningen består af
forelæsninger og seminarhold.
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter, herunder aflevering af progredierende procespapirer. Det selvvalgte forskningsdesign udfærdiges som nævnt ovenfor. Den løbende udfærdigelse af forskningsdesignet starter midt i forelæsningsrækken og gennemgår et fastlagt forløb: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – hvortil der hver gang udfærdiges en tekst. Endvidere kommenteres de løbende udformninger både af instruktor og lærer.
Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 37
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter, herunder aflevering af progredierende procespapirer. Det selvvalgte forskningsdesign udfærdiges som nævnt ovenfor. Den løbende udfærdigelse af forskningsdesignet starter midt i forelæsningsrækken og gennemgår et fastlagt forløb: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – hvortil der hver gang udfærdiges en tekst. Endvidere kommenteres de løbende udformninger både af instruktor og lærer.
Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 37
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 56
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Ordinær, ekstraordinær,
sygeeksamen/reeksamen)
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringo PRØVEFORM: 75 % fremmøde på seminarhold og aktiv deltagelse i form af progredierende procespapirer, afsluttende i et hypotetisk forskningsdesign.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
o OMFANG: Den afsluttende opgave er på max 8 sider. - Krav til indstilling til eksamen
- 75 % fremmøde på seminarhold og aktiv deltagelse i form af progredierende procespapirer
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- December/januar
- Reeksamen
- Februar
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11012U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Simo Køppe (11-7c7276783774786e79796e49797c8237747e376d74)
Gemt den
23-10-2014