AANB11075U Innovation og co-design
Innovation and co-design
Innovation og design er på samfundets agenda, og de to fænomener og begreber bliver diskuteret og praktiseret i politiske, akademiske og erhvervsmæssige sammenhænge. Innovation og design har mange former og definitioner, og begrebernes flertydighed udsætter dem for både lovprisning og modstand.
Men hvad består disse fænomener af, når vi dykker ned i dagligdagens arbejde med innovation og design? Kan vi styre kreativitet og forandring? Hvordan influerer sociale magtkampe på den gode idés overlevelsesmuligheder? Hvad betyder ’design thinking’? Og hvad kan antropologer byde ind med, når innovation og design er på agendaen?
For at finde svar på disse og andre spørgsmål vil dette kursus i samarbejde med eksterne aktører udfolde innovation og design i et praktisk udviklingsforløb, som sætter fokus på energi og bæredygtighed.
Det praktiske fokus vil løbende blive komplementeret af refleksioner, analyser og diskussioner, som bunder i antropologiske metoder og teorier. Begreber som kurset blandt andet fokuserer på er: Innovation, design, organisation, kreativitet og energi.
Viden
- Have teoretisk viden om kursets centrale begreber
- Have praktisk forståelse af anvendelsen af antropologien i innovative designprocesser
Færdigheder
- Kan transformere praktisk case-materiale til en antropologisk problemstilling
- Er i stand til at udføre korte og intensive etnografiske feltbesøg
- Er i stand til at gennemføre en analyse på baggrund af centrale begreber og temaer
- Kan tilpasse sin formidling af indsigter fra analysen til forskellige publikum
Kompetencer
- Kan samarbejde med medstuderende omkring at planlægge og udføre aktiviteter i et intensivt praksis-orienteret antropologisk projekt
- Kan samarbejde med relevante eksterne aktører i innovationsprocesser
BA-studerende 500 siders obligatorisk pensum
KA-studerende: 500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur.
Undervisningen følger en designantropologisk proces og er forskningsbaseret. Den udfolder sig i workshopformat, og den udspiller sig både hos virksomhederne og på KU.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 37
- Eksamensforberedelse
- 25
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 4
- Holdundervisning
- 4
- Praktiske øvelser
- 8
- Seminar
- 26
- I alt
- 210
Kurset består af løbende feedback på portfolio opgaver både fra underviser og medstuderende.
Meritstuderende, læs mere om ansøgning her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortfolio-eksamen:
Længde: Portfolio-eksamen kan laves individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studerende. Portfolio-eksamen udgøres af 3-7 delafleveringer. Antallet af delafleveringer fastsættes af underviseren. Samlet længde for alle delafleveringerne må maksimalt være 30.000 anslag for 1 studerende. Ved grupper af 2 studerende maksimalt 40.000 anslag. Ved grupper af 3 studerende maksimalt 45.000 anslag og ved grupper af 4 studerende maksimalt 50.000 anslag. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Portfolio skal være uploadet senest d. 7. juni 2018 kl. 12.00 i Digital Eksamen.
- Reeksamen
1. reeksamen:
Et eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen. Bemærk at denne eksamensform gælder, hvor den ordinære eksamen er portfolio eller essayeksamen.
2. reeksamen:Et ny eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANB11075U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Kursusansvarlige
- Simon Westergaard Lex (9-7d7377797838766f824a6b787e727c7938757f386e75)
Undervisere
Simon Westergaard Lex