TTEAPT034U AFLYST: Valgfag (kompaktkursus, august 2016): Protestantismens blinde vinkler
CANCELED: Blind Spots of Protestantism
Teologi
Friedrich Schleiermacher har i en berømt sætning mejslet forskellen mellem protestantisme og katolicisme ud på følgende måde: ”Antitesen mellem protestantisme og katolicisme kan tænkes sådan: førstnævnte gør individets forhold til kirken afhængig af hans forhold til Kristus – mens sidstnævnte i modsætning hertil gør individets forhold til Kristus afhængigt af kirken.” Skønt Schleiermachers sætning er ment som en skematiserende modsætning, så kan den ikke siges at være uden dækning i dagens teologiske situation. Protestantismen er præget af individualisme, som ofte munder ud i en forbrugende holdning til kirken, der blot skal være der, når ’jeg’ har brug for den. Og de protestantiske kirkesamfund har vanskeligt ved at sætte sig igennem og vinde respekt blandt kirkemedlemmerne for deres læremæssige og liturgiske traditioner. Situationen kalder på teologisk refleksion.
For det første må den protestantiske selvforståelse taget i øjesyn. Var reformatorerne negativt afhængige af nogle forvredne traditioner, som gjorde sig gældende i senmiddelalderen, men som ikke mere dominerer den Romersk-katolske Kirke? Er protestantismen bedre til at se splinten i broderens øje end bjælken i sit eget?
For det andet, så er protestantisme flere ting. Der kan skelnes mellem gammelprotestantisme og nyprotestantisme. Kort sagt kan forskellen skildres på følgende måde: Gammelprotestantismen tager udgangspunkt i reformationstidens skrifter og problemstillinger og forsøger at forarbejde dem i loyalitet mod reformationens indsigter. Nyprotestantismen orienterer sig i forhold til oplysningstraditionerne og ser protestantismen som en særlig religionsform, der kan holde stand i forhold til modernitetens problembevidsthed. Det var ifølge denne tilgang netop Luther, som via sin forståelse af retfærdiggørelsen af tro alene, har frisat mennesket på en måde, som fortsat gør religionen relevant, men som samtidig muliggør en kritik af alle traditioner og overleveringer, herunder gammelprotestantismens selvforståelse.
Den dialektiske teologi kan ses som udtryk for en teologi- og religionsforståelse, der stiller sig midt i dette vandskel, samtidig med at den forsøger en form for ’ophævelse’ af modsætningerne. I dette perspektiv spiller Karl Barths teologi og tolkningstraditionerne i forhold til denne fortsat en stor rolle.
I samme retning kan den fornyede interesse for Martin Luthers teologi, som opstod i 20. århundrede, ses. Hvad betyder skiftende tiders lutherbilleder for varetagelsen af det protestantiske anliggende, som blev formuleret ved reformationen?
Er der en eller flere blinde pletter på spil? Har protestantismen overset noget afgørende? Det er det bagvedliggende spørgsmål, som kurset stiller. Er musik og æstetik en sådan blind plet? Og hvad med ritualernes rolle, som fortsat er stor i lutherske kirkesamfund? Hvordan forholder folkekirkepraksis sig til de store teologiske programerklæringer?
Mandag den 15. august
9:15-11 Kursusintro. Bent Flemming Nielsen: Gammel og ny protestantisme
10:15-11 Christine S.-V. Põder: Intro om dialektisk teologi – ”mellem tiderne”
11:15-12 Diskussion
13:15-14 Marlene Ringgaard Lorensen: Etnografisk ekklesiologi – om blinde pletter i forbindelse med flygtninges møde med Folkekirken
14:15-15 Gruppearbejde om
Etnografisk ekklesiologi – om flygtninges møde med Folkekirken
Tirsdag den 16. august
9:15-11 Peter Widmann, dobbeltforedrag: Gammel og ny protestantisme
11:15-12 Diskussion
13:15-15 Peter Widmann, seminar: Bultmanns spørgsmål: Hvad er teologi?
Onsdag den 17. august
9:15-10 Niels Henrik Gregersen: Den generøse ortodoksi som protestantisk program
10:15-11 Niels Henrik Gregersen: Skandinavisk skabelsesteologi
11:15-12 Diskussion
13:15-14 Bent Flemming Nielsen: N.H. Søe mellem Barth og Luther
14:15-15 Gruppearbejde
Torsdag den 18. august
9:15-10 Anna Vind: Lutherreception i Danmark på reformationstiden
10:15-11 Sven Rune Havsteen: Protestantisk kirkemusik
11:15-12 Diskussion
13:15-14 Karen Marie Sø Leth-Nissen: Folkekirkens blinde vinkel
14:15-15 Diskussion
Fredag den 19. august
9:15-10 Bent Flemming Nielsen: Den glemte krop – en kritik af et protestantisk religionsbegreb illustreret med eksempler
10:15-11 Diskussion
11:15-12 Retningslinjer for opgaveskrivning v. Marlene Ringgaard Lorensen
Mandag den 22. august
9:15-10 Bent Flemming Nielsen: Thurneysen og „Die Aufgabe der Predigt“
10:15-11 Bent Flemming Nielsen: Den protestantiske ordgudstjeneste – en blind plet?
11:15-12 Diskussion
13:15-14 Christine S.-V. Põder: Gavens teologi
14:15-15 Diskussion
Tirsdag den 23. august
9:15-10 Christine S.-V. Põder: Karl Barth
10:15-11 Christine S.-V. Põder: Barths blinde vinkel
11:15-12 Diskussion
13:15-14 Michael Trowitzsch: Eskatologien i Barths forsoningslære, offentligt foredrag
14:15-15 Diskussion
Onsdag den 24. august
9:15-10 Michael Trowitzsch: De uudgivne dele af Barths lære om skabelsen
10:15-11 Michael Trowitzsch: Blinde vinkler i Barths lære om skabelsen
11:15-12 Diskussion
13:15-15 Michael Trowitzsch: Seminar om hermeneutik og skriftforståelse
Torsdag den 25. august
9:15-12 Marlene Ringgaard Lorensen: Prædiken som Wort-kult
13:15-14 Opgaveskrivning. Opgaveideer i plenum
14:15-15 Vejledning i grupper/individuelt (evt efter programslut)
Fredag den 26. august
9:15-10 Bent Flemming Nielsen: Barth og Mozart
10:15-12 Opsamling og evaluering
Michael Trowitzschs foredrag mm vil være på tysk, men deltagere er velkomne til at stille ham spørgsmål og diskutere på engelsk
Tekster til forberedelse offentliggøres på portalen i god tid.
Bøger til anskaffelse:
Niels Henrik Gregersen (red): Lutherbilleder i dansk teologi 1800-2000, ANIS 2013
Christine S.-V. Põder (red): Mellem tiderne – fem dialektiske teologer, ANIS 2015
Læringsmål:
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
• avanceret og specialiseret viden om udvalgte emner,
• evne til selvstændig, kritisk analyse og diskussion af de spørgsmål, der relaterer sig til de valgte emner,
• evne til at udvælge og anvende relevant litteratur og
• evne til både enkel og problembevidst formidling af et fagligt indhold.
Læringsformer med henblik på at opnå læringsmålene omfatter aktiv deltagelse og udfærdigelse af en hjemmeopgave jf. studieordningens bestemmelser om valgfagsopgaver, Kandidatuddannelsen 2.5.3.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 46
- I alt
- 46
Frist for eksamenstilmelding: Se opslag på KUnet
For merit- og tilvalgsstuderende se
link
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Eksamensperiode
Vintereksamen
Vedr. arbejdsbelastning:
Yderligere oplysninger om arbejdsbelastning, herunder undervisnings- og eksamensforberedelse, vil blive opslået, når fakultetet har modtaget meddelelse om KUs fælles praksis (beregningsmodel) på området
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEAPT034U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- -
Efterår 2016:
(Kompaktkursus, august 2016)
KURSET ER AFLYST - Efter- og videreuddannelse
- Pris
Studerende under Åbent Universitet LINK
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Christine Svinth-Værge Põder (3-73807f5084757f7c3e7b853e747b)
- Bent Flemming Nielsen (3-72767e5084757f7c3e7b853e747b)
- Marlene Ringgaard Lorensen (3-7d827c5084757f7c3e7b853e747b)