SVEK13015U Veterinært erhvervsprojekt (15 point) IKVH
Veterinary Project in Practice (15 credits)
Kandidatuddannelsen i veterinærmedicin
Dette er en individuel projektorienteret studieaktivitet, hvis
indhold defineres af karakteren af den eller de aktiviteter, som
gennemføres hos projektværten og som beskrives i
erhvervsprojektaftalen.
Erhvervsprojektet skal forhåndsgodkendes før gennemførelse.
Projektet indgår normalt som en del af en alternativ
differentiering for veterinærstuderende.
Hvert institut har en formel kususansvarlig, som er ansvarlig for
1) at vejlede den studernde i forbindelse med ansøgning om
forhåndsgodkendelse, udarbejdelse af samarbejdsaftale med
projektværten 2) at give den studerende konkret faglig vejledning
gennem projektperioden, 3) at organisere midtvejsstatus og 4) at
bedømme slutrapporten.
For så vidt angår erhvervspraktik på den veterinære
kandidatuddannelse, så kan instituttet/den
kursusansvarlige/vejlederen på grund af bl.a. dyrlægelovens
bestemmelser om rettigheder og pligter fastsætte relevante nærmere
krav til fysiske og personalemæssige forhold hos praktikværten,
samt fastsætte nærmere krav til arten af arbejdsopgaver.
Den studerende vil skulle fungere i en professionel ramme, det
være sig en virksomhed, institution eller en organisation. De
forventninger og krav, der er til de studerende fra
virksomhederne/organisationerne udtrykkes i en helhed af
kompetencer, som det kan være vanskeligt for studerende at opnå ved
alene at følge kurser og mere traditionelle studieaktiviteter. Et
Erhvervsprojekt kan medvirke til udviklingen mod en
professionalisering af kompetenceprofilen.
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret
sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og
samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige
faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den
studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for,
at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden,
som den studerende har med sig fra sine forudgående studier,
såvel som viden, den studerende som erhverver sig under
forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den
studerende kan forklare sin egen placering og specifikke
funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig
sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk
fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle
udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med
aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig
ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i
organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i
løbet af opholdet
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 206
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 6
- I alt
- 412
Ved de sektioner, der har ubegrænset adgang kan erhversprojekt
kun gennemføres såfremt projektet ligger indenfor den pågældende
vejleders fagområde og såfremt den kursusansvarlige fider det
fagligt i orden.
Veterinært erhvervsprojekt kan ikke tilmeldes via STADS af den
studerende, da projektet kun kan indgå i uddannelsen i forbindelse
med alternativ afvikling af differentieringen.
Frist for ansøgning til instituttet i år er den
1. juni.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringVægtning: Projektrapporten vægter 100 %.
I den afsluttende projektraport skal den studerende dokumentere, at han/hun kan reflektere over anvendelsen af sin faglighed i en erhvervsmæssig sammenhæng, og at han/hun kan reflektere over sin læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af den blok, opholdet har fundet sted. Det anbefales derfor, at den studerende løbende arbejder på projektrapporten under opholdet. Omfanget af rapporten er ca. 15-20 sider.
Rapporten skal bestå tre dele samt et abstract:
Del 1 omfatter de konkrete rammer for den studerendes erhvervsprojekt: En beskrivelse af virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Del 2 er den faglige del, hvori den studerende med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og arbejdsopgaver diskuterer, hvilke dele af det vidensgrundlag og det metodekendskab, den studerende har haft med sig, der er blevet bragt i spil i forløbet. Den skal også indeholde nogle overvejelser om den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har erhvervet under forløbet.
Endelig indeholder
Del 3 den studerendes personlige læringsrefleksioner: Hvad har han/hun lært (både faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke måder ser han hun forløbet som et bidrag til sin egen udvikling professionelt og personligt. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i midtvejsstatus.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur. Intern bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for,
at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden,
som den studerende har med sig fra sine forudgående studier,
såvel som viden, den studerende som erhverver sig under
forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den
studerende kan forklare sin egen placering og specifikke
funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig
sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk
fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle
udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med
aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig
ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i
organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i
løbet af opholdet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13015U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
Aktiviteten kan gennemføres fuldtids i én blok eller halvtids over to blokke. Den kursusansvarlige fra det mest relevante institut er vejleder. Den studerende skal deltage aktivt i en midtvejs-status.
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- Projektaktiviteterne planlægges af den studerende i samarbejde med projektværten. Efter godkendelse af erhvervsprojektet udpeger den kursusansvarlige en vejleder.
- Kursuskapacitet
- Anatomi og Biokemi: Ubegrænset
Fysiologi og Ernæring: Ubegrænset
Genetik, Kvantitativ genetik, og Bioinformatik: Ubegrænset
Intern medicin, Klinisk onkologi, og Veterinær klinisk patologi: Udbyder ikke erhvervsprojekter
Kirurgi, Neurologi og Kardiologi: Udbyder ikke erhvervsprojekter
Billeddiagnostik: Udbyder ikke erhvervsprojekter
De kliniske sektioner modtager ikke erhvervsprojekter af ressourcemæssige og pædagogiske grunde. - Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
Kursusansvarlige
- Vibeke Sødring Elbrønd (Bibs) (3-7c796b46797b746a34717b346a71)