SSUA15041U Kandidatspeciale, sundhedsfaglig kandidat
Master's Thesis, Health Science
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Formålet med specialet er, at den studerende erhverver sig kompetence af forskningsmæssig karakter ved at dokumentere færdighed i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset sundhedsfagligt problemfelt. Den valgte problematik kan være såvel teoretisk som empirisk. Inddragelse af empiri i analysen er således en mulighed, men ikke en nødvendighed. Specialeemnet skal godkendes af specialevejleder samt af studieleder.
Efter endt projektforløb forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for det distinkte sundhedsfaglige vidensbidrag i analysen, og hvorledes dette indskriver sig i den sundhedsvidenskabelige tradition
- redegøre for og diskutere kritisk, hvorledes
videnskabsteoretisk position og valg øver indflydelse på
formulering af problemstilling, metodevalg og den påtænkte analyse
Færdigheder
- kritisk diskutere og perspektivere den producerede viden
- strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale – udvise kritisk stillingtagen til dette datamateriale
- formulere en afgrænset og præcis sundhedsfaglig problemstilling
Kompetencer
- i fald der inddrages indsamlet empirisk materiale – begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, og herunder anføre eventuelle forskningsetiske overvejelser
- inddrage relevant sundhedsfaglig teori i analysen og anstille selvstændige betragtninger herover
- begrunde i hvilken forstand, der er tilvejebragt ny viden eller kastet nyt lys over allerede eksisterende viden og kvalificere denne i henseende til nytte, aktualitet, teori eller metodeudvikling
1 studerende: 60 timers vejledning
2. studerende: 75 timers vejledning
3 studerende: 80 timers vejledning
Vejledningstimerne indbefatter også eksamen, vejleders forberedelse, emailkorrespondancer mm.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 764
- Vejledning
- 60
- Eksamen
- 1
- I alt
- 825
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtligt forsvar, 60 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen af 60 minutters varighed fordelt på ca. 15
minutters indledende mundtlig fremlæggelse af specialet, med
mulighed for anvendelse af AV-udstyr, efterfulgt af ca. 30
minutters diskussion med udgangspunkt i den studerendes speciale.
Specialet såvel som mundtligt forsvar kan afvikles på dansk eller på engelsk. Mundtlig eksamen skal afvikles på samme sprog som specialet er udarbejdet på.
Mundtlig eksamen kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor
Rammerne for kandidatspecialet findes i studieordningen: https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/studieordninger/sundhedsfaglig-kandidat/ - Krav til indstilling til eksamen
- Samtlige kurser og eksaminer på de første 3 semestre skal være
godkendt/bestået. For valgfag gælder dog, at disse blot skal være
afsluttede inden afslutning af kandidatuddannelsen.
- Godkendt specialekontrakt
- Samtlige kurser og eksaminer på de første 3 semestre skal være
godkendt/bestået. For valgfag gælder dog, at disse blot skal være
afsluttede inden afslutning af kandidatuddannelsen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Specialet bedømmes senest 4 uger efter afleveringsfrist
Se mere på KUnet
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for det distinkte sundhedsfaglige vidensbidrag i analysen, og hvorledes dette indskriver sig i den sundhedsvidenskabelige tradition
- redegøre for og diskutere kritisk, hvorledes
videnskabsteoretisk position og valg øver indflydelse på
formulering af problemstilling, metodevalg og den påtænkte analyse
Færdigheder
- kritisk diskutere og perspektivere den producerede viden
- strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale – udvise kritisk stillingtagen til dette datamateriale
- formulere en afgrænset og præcis sundhedsfaglig problemstilling
Kompetencer
- i fald der inddrages indsamlet empirisk materiale – begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, og herunder anføre eventuelle forskningsetiske overvejelser
- inddrage relevant sundhedsfaglig teori i analysen og anstille selvstændige betragtninger herover
- begrunde i hvilken forstand, der er tilvejebragt ny viden eller kastet nyt lys over allerede eksisterende viden og kvalificere denne i henseende til nytte, aktualitet, teori eller metodeudvikling
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15041U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Projektarbejde
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jette Led Sørensen (19-78738282733c7a73723c817d7380737c81737c4e807375777d7c763c7279)
https://sund.ku.dk/kontakt/aus-medarbejderoversigt/#Studieservice