SSUA15041U Kandidatspeciale, sundhedsfaglig kandidat
Årgang 2017/2018
Engelsk titel
Master's Thesis, Health Science
Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
Formålet med specialet er, at den studerende erhverver sig kompetence af forskningsmæssig karakter ved at dokumentere færdighed i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset sundhedsfagligt problemfelt. Den valgte problematik kan være såvel teoretisk som empirisk. Inddragelse af empiri i analysen er således en mulighed, men ikke en nødvendighed. Specialeemnet skal godkendes af specialevejleder samt af studieleder.
Målbeskrivelser
Efter endt projektforløb forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for det distinkte sundhedsfaglige vidensbidrag i analysen, og hvorledes dette indskriver sig i den sundhedsvidenskabelige tradition
- redegøre for og diskutere kritisk, hvorledes
videnskabsteoretisk position og valg øver indflydelse på
formulering af problemstilling, metodevalg og den påtænkte analyse
Færdigheder
- kritisk diskutere og perspektivere den producerede viden
- strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale – udvise kritisk stillingtagen til dette datamateriale
- formulere en afgrænset og præcis sundhedsfaglig problemstilling
Kompetencer
- i fald der inddrages eget indsamlet empirisk materiale – begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, og herunder anføre eventuelle forskningsetiske overvejelser
- inddrage relevant sundhedsfaglig teori i analysen og anstille selvstændige betragtninger herover
- begrunde i hvilken forstand, der er tilvejebragt ny viden eller kastet nyt lys over allerede eksisterende viden og kvalificere denne i henseende til nytte, aktualitet, teori eller metodeudvikling
Formelle krav
Samtlige kurser og
eksaminer på de første 3 semestre skal være godkendt/bestået. For
valgfag gælder dog, at disse blot skal være afsluttede inden
afslutning af kandidatuddannelsen.
Undervisningsform
Vejledning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Projektarbejde
- 764
- Vejledning
- 60
- I alt
- 825
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtligt forsvar, 60 minutterMundtlig eksamen af 60 minutters varighed fordelt på ca. 15 minutters indledende mundtlig fremlæggelse af specialet, med mulighed for anvendelse af AV-udstyr, efterfulgt af ca. 30 minutters diskussion med udgangspunkt i den studerendes speciale.
Kandidatspecialet kan affattes som en videnskabelig artikel og skal udgøre maksimalt 35 A4-sider eksklusiv referencer og yderligere 10 sider kan tilføjes med supplerende overvejelser. Specialet kan udarbejdes på enten dansk eller engelsk. Ved bedømmelsen af kandidatspecialet lægges der ud over det faglige indhold vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Det faglige indhold vægtes tungest. - Krav til indstilling til eksamen
- Samtlige kurser og eksaminer på de første 3 semestre skal være godkendt/bestået. For valgfag gælder dog, at disse blot skal være afsluttede inden afslutning af kandidatuddannelsen.
- Godkendt specialekontrakt
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for det distinkte sundhedsfaglige vidensbidrag i analysen, og hvorledes dette indskriver sig i den sundhedsvidenskabelige tradition
- redegøre for og diskutere kritisk, hvorledes
videnskabsteoretisk position og valg øver indflydelse på
formulering af problemstilling, metodevalg og den påtænkte analyse
Færdigheder
- kritisk diskutere og perspektivere den producerede viden
- strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale – udvise kritisk stillingtagen til dette datamateriale
- formulere en afgrænset og præcis sundhedsfaglig problemstilling
Kompetencer
- i fald der inddrages eget indsamlet empirisk materiale – begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, og herunder anføre eventuelle forskningsetiske overvejelser
- inddrage relevant sundhedsfaglig teori i analysen og anstille selvstændige betragtninger herover
- begrunde i hvilken forstand, der er tilvejebragt ny viden eller kastet nyt lys over allerede eksisterende viden og kvalificere denne i henseende til nytte, aktualitet, teori eller metodeudvikling
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15041U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Projektarbejde
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Jette Led Sørensen (19-6e6978786932706968327773697669727769724476696b6d73726c32686f)
Eksamenskoordinator: Anita Hansen,
anita.hansen@sund.ku.dk
Kursussekretær: Jane Siig, jasi@sund.ku.dk
Kursussekretær: Jane Siig, jasi@sund.ku.dk
Gemt den
18-05-2017