SSUA15036U Integreret kursus i hjerne og bevidsthed

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

Integrated Course in the Brain and Consciousness

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag.

Målbeskrivelser

 

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
Forelæsninger og problembaseret læring
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Krav til indstilling til eksamen

For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden