SSUA15034U Integreret kursus i livscyklus

Årgang 2019/2020
Engelsk titel

Integrated Course in the Life Cycle

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

Inddragelse af biomedicinsk viden i en klinisk, etisk og samfundsmæssig kontekst inden for områderne reproduktion, vækst og cancer.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger


Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet to porteføljer der er godkendt af vejleder. Herudover skal den studerende have godkendt sin deltagelse i øvelsen i sundhedsfag.
Forelæsninger og problembaseret læring.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i livscyklus fremgår samlet af Eksamen i livscyklus.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusdeltagelse
Aflevering af porteføljebeskrivelser.
Godkendt deltagelse i øvelse i sundhedsfag:
Øvelsen består af tre dele:
1. Udarbejdelse af skriftligt oplæg forud for påbegyndelse af undervisningen (minimum 1 og max 2 A4 sider). Sendes på mail til underviser og udvalgte medstuderende (fremgår af fordeling, som præsenteres ved introforelæsningen)
2. Gennemførelse af mundtligt præsentation af ca. 10 minutters varighed
3. Opponance (peer-reviewer) på medstuderendes projektforslag på baggrund af en ½ sides skriftlige kommentarer og/eller konstruktive spørgsmål. Medbringes i 2 kopier til undervisningen.
Krav til indstilling til eksamen

Aflevering af porteføljebeskrivelser samt godkendt deltagelse i øvelse i sundhedsfag

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne: 

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger


Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol