SSUA15024U Integreret kursus i hjerne og bevidsthed

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Integrated Course in the Brain and Consciousness

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag.

Målbeskrivelser

 

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
Forelæsninger og problembaseret læring
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden