SSUA15024E Eksamen i hjerne og bevidsthed
Exam in the Brain and Consciousness
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
I denne eksamen evalueres Integreret kursus i hjerne og bevidsthed.
Eksamen
Viden
beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne
redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet
redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme
redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder
anvendelsen af tvang
- diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 208
- Forelæsninger
- 46
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 275
Udbydes ikke til eksterne studerende
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:
Viden
beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne
redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet
redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme
redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder
anvendelsen af tvang
- diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15024E
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Eksamen
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mary Ellen Jarden (7-726f6677696a7345787a736933707a336970)
- Mette Aadahl (12-726a79796a33666669666d7145776a6c6e74736d336970)