SSUA15024E  Eksamen i hjerne og bevidsthed

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Exam in the Brain and Consciousness

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres Integreret kursus i hjerne og bevidsthed.

Målbeskrivelser

Eksamen

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne

  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme 


  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og 
kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet


  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx 
farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer 
o.a.) 


  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme 


  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse 
versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)

 

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
     
  • diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor

  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt 
diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
Den studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
Point
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Krav til indstilling til eksamen

For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne

  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme 


  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og 
kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet


  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx 
farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer 
o.a.) 


  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme 


  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse 
versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)

 

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
     
  • diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor

  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt 
diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

 

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 46
  • Forberedelse
  • 208
  • Eksamen
  • 1
  • Holdundervisning
  • 20
  • I alt
  • 275