SSUA15014U Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Årgang 2019/2020
Engelsk titel

Integrated Course in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism

Kursusindhold

Efter afsluttet kursus er det overordnede formål med denne fagintegrede periode 1, at den studerende skal kunne:

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Målbeskrivelser

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabete mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

 

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
For at opnå kursus attest skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
Forelæsninger og problembaseret læring.
Den studerendes arbejdsbelastning for Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme fremgår samlet af Eksamen i Celle, væv, organ, ernæring og metabolisme
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Krav til indstilling til eksamen

Aflevering af porteføljebeskrivelser

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Kunne diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabete mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger