SSUA15014E  Eksamen i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Exam in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Målbeskrivelser

Eksamen

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabete mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetencer

  • Søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • Redegøre for søgestrategi herunder søgeord
     
  • Afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • Skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
Point
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabete mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetencer

  • Søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • Redegøre for søgestrategi herunder søgeord
     
  • Afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • Skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
  •  
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 34
  • Forberedelse
  • 155
  • Eksamen
  • 1
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 206