SPUM18002U Kvalitativ metode: sundhedsvæsen, kultur og samfund

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Qualitative methods: Health Service, Culture, and Society

Uddannelse

Dette kursus er en del af MPH - Master of Public Health. www.mph.ku.dk

Kursusindhold

Kurset giver en indføring i teoriens rolle i kvalitativ metode og erfaring med de konkrete metoder samt kendskab til de særlige muligheder, udfordringer og problemstillinger, som knytter sig til kvalitativ vidensproduktion. Fokus er på det semi-strukturerede interview, det antropologiske feltarbejdes deltagerobservation samt dokumentanalyse. Kurset giver også kendskab til de redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i kvalitativ forskning.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at:

Viden:

  • kunne definere en klar problemstilling, der kan undersøges kvalitativt
  • have opnået indsigt i metodologiske og analytiske problemstillinger for kvalitative undersøgelser
  • være i stand til at reflektere over og vurdere svagheder og styrker ved forskellige måder at generere kvalitativ viden på

 

Færdighed:

  • kunne planlægge og udføre et mindre kvalitativt studie
  • kunne reflektere over alle processerne i forbindelse med adgang til felten og generering af data
  • demonstrere kritisk læsning af og diskussion af kvalitative studier

 

Kompetence:

  • have kendskab til tilrettelæggelse af kvalitative undersøgelser
  • demonstrere indblik i forskellige analytiske tilgange
  • kunne forstå kvalitativ forskning i en tværvidenskabelig sammenhæng

 

 
 
Forelæsning, holdundervisning og gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Forberedelse (anslået)
  • 135
  • Projektarbejde
  • 50
  • Eksamen
  • 50
  • I alt
  • 280
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Opgaven ligger i forlængelse af det gruppearbejde og de erfaringer, som den studerende har indhøstet gennem kurset i design af kvalitative undersøgelser.

Opgaven kan besvares individuelt eller i grupper. Opgaven, der besvares individuelt, har et omfang af 10-12 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. Opgaven, der besvares af to-tre studerende, har et omfang på 14-17 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. Opgaven, der besvares af fire studerende, har et omfang på 18-22 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. En side udgør 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½.

Såfremt opgaven skrives i gruppe, skal det fremgå hvilke afsnit, de enkelte gruppemedlemmer har skrevet. Op til 1/3 af opgaven kan angives som fælles. Alle i gruppen er ansvarlige for hele opgaven.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Information omkring eksamensperiode og aflevering kan ses i eksamensplanen.

Reeksamen

Information omkring tidspunkt for reeksamen kan ses i eksamensplanen.

Reeksamen er en forbedring af eksamensopgaven fra den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende:

Viden

  • kunne definere en klar problemstilling, der kan undersøges kvalitativt
  • have opnået indsigt i metodologiske og analytiske problemstillinger for kvalitative undersøgelser
  • være i stand til at reflektere over og vurdere svagheder og styrker ved forskellige måder at generere kvalitativ viden på

 

Kompetence

  • kunne planlægge og udføre et mindre kvalitativt studie
  • kunne reflektere over alle processerne i forbindelse med adgang til felten og generering af data
  • demonstrere kritisk læsning af og diskussion af kvalitative studier

 

Færdighed

  • have kendskab til tilrettelæggelse af kvalitative undersøgelser
  • demonstrere indblik i forskellige analytiske tilgange
  • kunne forstå kvalitativ forskning i en tværvidenskabelig sammenhæng