SPUM18002U  Kvalitativ metode: Sundhedsvæsen, kultur og samfund

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Qualitative methods: Health Service, Culture, and Society

Uddannelse

Dette kursus er en del af MPH - Master of Public Health. www.mph.ku.dk

Kursusindhold

Kurset giver en indføring i teoriens rolle i kvalitativ metode og erfaring med de konkrete metoder samt kendskab til de særlige muligheder, udfordringer og problemstillinger, som knytter sig til kvalitativ vidensproduktion. Fokus er på det semi-strukturerede interview, det antropologiske feltarbejdes deltagerobservation samt dokumentanalyse. Kurset giver også kendskab til de redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i kvalitativ forskning.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at:

Viden:

  • De studerende kan definere en klar problemstilling, der kan undersøges kvalitativt
  • De studerende har opnået indsigt i metodologiske og analytiske problemstillinger for kvalitative undersøgelser
  • De studerende kan reflektere over og vurdere svagheder og styrker ved forskellige måder at generere kvalitativ viden på

 

Færdighed:

  • De studerende kan planlægge og udføre et mindre kvalitativt studie
  • De studerende kan reflektere over alle processerne i forbindelse med adgang til felten og generering af data
  • De studerende har opnået redskaber til kritisk læsning af og diskussion af kvalitative studier

 

Kompetence:

  • De studerende har kendskab til tilrettelæggelse af kvalitative undersøgelser
  • De studerende har indblik i forskellige analytiske tilgange

 

De studerende får baggrund for at forstå kvalitativ forskning i en tværvidenskabelig sammenhæng

 

 
 
Forelæsning, holdundervisning og gruppearbejde
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Opgaven ligger i forlængelse af det gruppearbejde og de erfaringer, som den studerende har indhøstet gennem kurset i design af kvalitative undersøgelser.

Opgaven kan besvares individuelt eller i grupper. Opgaven, der besvares individuelt, har et omfang af 8-10 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. Opgaven, der besvares af to-tre studerende, har et omfang på 12-15 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. Opgaven, der besvares af fire studerende, har et omfang på 16-20 sider eksklusiv litteraturliste og bilag. En side udgør 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½.

Såfremt opgaven skrives i gruppe, skal det fremgå hvilke afsnit, de enkelte gruppemedlemmer har skrevet. Op til 10 procent af opgaven kan angives som fælles.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende:

Viden

  • Kunne definere en klar problemstilling, der kan undersøges kvalitativt
  • Have opnået indsigt i metodologiske og analytiske problemstillinger for kvalitative undersøgelser
  • Være i stand til at reflektere over og vurdere svagheder og styrker ved forskellige måder at generere kvalitativ viden på
  •  

 

Kompetence

  • Kunne planlægge og udføre et mindre kvalitativt studie
  • Kunne reflektere over alle processerne i forbindelse med adgang til felten og generering af data
  • Demonstrere kritisk læsning af og diskussion af kvalitative studier

 

Færdighed

  • Have kendskab til tilrettelæggelse af kvalitative undersøgelser
  • Demonstrere indblik i forskellige analytiske tilgange
  • Kunne forstå kvalitativ forskning i en tværvidenskabelig sammenhæng
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Forberedelse
  • 135
  • Projektarbejde
  • 50
  • Eksamen
  • 50
  • I alt
  • 280