SODK19037U Kursus i samfundsodontologi (2019-studieordning)
Course in Community Dentistry
Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden deltagelse i kursus i samfunds- og
retsodontologi
Kurset skal give den studerende forståelse for orale sundheds- og sygdomsmønstre i befolkningen samt tandplejens mål, struktur og funktion i relation til forskellige befolkningsgruppers behov for tandpleje. Herudover skal den studerende opnå kendskab til patient involverende tandpleje som led i evidensbaseret tandpleje, med fokus på kommunikation, fællesbeslutningstagen og klinisk beslutningstagen.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- Overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- Forklare begreber, der relaterer sig til epidemiologiske studier såsom populationsbegreber, årsags- konsekvensbegreber og confounding
- Beskrive forskellige designs af epidemiologiske studier og kunne redegøre for deres anvendelse
- Redegøre for metoder til monitorering af oral sygdom. Fx ved anvendelse af tværsnitsundersøgelse og sundhedsdataregistre (Sundhedsstyrelsens centrale odontologiske register og Sygesikringsregisteret)
- Redegøre for aktuelle og fremtidige forekomster af orale sygdomme i befolkningen
- Redegøre for centrale begreber inden for diagnostik og screening såsom sensitivitet, specificitet, likelihood ratio
Redegøre for distale determinanter for oral sygdom. Særligt sociale årsager til orale sygdomme, herunder begreber som sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller samt viden, holdning og sundheds- og sygdomsadfærd sat i relation til oral sygdom og brug af tandplejersystemet
- Redegøre for kommunikation i sundhedsvæsenet med særlig fokus på tandpleje, ved hjælp af metoder som patientinvolvering, fællesbeslutningstagen og motiverende interview
- Redegøre for teorier bag evidensbaseret tandpleje
- Kendskab til faktorer der kan påvirke klinisk beslutningstagen, fx kognitiv bias
Færdigheder
Anvende epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens, incidens, relativ risiko, odds ratio og redegøre for fortolkningen af disse mål
- Kunne observere og analysere en patientbehandling ud fra et kommunikativt synspunkt
- Kunne reflektere over grundlag for egne beslutninger
Kompetencer
- Vurdere validitet af videnskabelig litteratur
- Fortolke og perspektivere betydningen af evidens-baseret viden i relation til individuelle patienter og befolkningen som helhed
- Kunne håndtere patienter på en professionel, empatisk og inddragende måde
- Være i stand til at belyse patienters ønsker og behov og basere tandpleje herpå
- Være i stand til at reflektere over egne kliniske beslutninger og identificere faktorer der kan påvirke rationel tankegang
Se Absalon
Artikler anvendt i øvelsesundervisningen
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 11
- Forelæsninger
- 4
- Praktiske øvelser
- 9
- I alt
- 24
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseDeltagelse i øvelsesundervisning
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- Overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- Forklare begreber, der relaterer sig til epidemiologiske studier såsom populationsbegreber, årsags- konsekvensbegreber og confounding
- Beskrive forskellige designs af epidemiologiske studier og kunne redegøre for deres anvendelse
- Redegøre for metoder til monitorering af oral sygdom. Fx ved anvendelse af tværsnitsundersøgelse og sundhedsdataregistre (Sundhedsstyrelsens centrale odontologiske register og Sygesikringsregisteret)
- Redegøre for aktuelle og fremtidige forekomster af orale sygdomme i befolkningen
- Redegøre for centrale begreber inden for diagnostik og screening såsom sensitivitet, specificitet, likelihood ratio
Redegøre for distale determinanter for oral sygdom. Særligt sociale årsager til orale sygdomme, herunder begreber som sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller samt viden, holdning og sundheds- og sygdomsadfærd sat i relation til oral sygdom og brug af tandplejersystemet
- Redegøre for kommunikation i sundhedsvæsenet med særlig fokus på tandpleje, ved hjælp af metoder som patientinvolvering, fællesbeslutningstagen og motiverende interview
- Redegøre for teorier bag evidensbaseret tandpleje
- Kendskab til faktorer der kan påvirke klinisk beslutningstagen, fx kognitiv bias
Færdigheder
Anvende epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens, incidens, relativ risiko, odds ratio og redegøre for fortolkningen af disse mål
- Kunne observere og analysere en patientbehandling ud fra et kommunikativt synspunkt
- Kunne reflektere over grundlag for egne beslutninger
Kompetencer
- Vurdere validitet af videnskabelig litteratur
- Fortolke og perspektivere betydningen af evidens-baseret viden i relation til individuelle patienter og befolkningen som helhed
- Kunne håndtere patienter på en professionel, empatisk og inddragende måde
- Være i stand til at belyse patienters ønsker og behov og basere tandpleje herpå
- Være i stand til at reflektere over egne kliniske beslutninger og identificere faktorer der kan påvirke rationel tankegang
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19037U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Esben Boeskov Øzhayat (4-6865727d4376787167316e7831676e)