SODK15031U  Kursus i pædodonti og klinisk genetik 2

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Course in Paedodontics and Clinical Genetics 2

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden deltagelse i eksamen i pædodonti og klinisk genetik

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til behandling af børn og unge med generelle medicinske lidelser og have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
  • demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle medicinske lidelser (f.eks. diabetes)

 

Færdighed

  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
  • diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling
     

Kompetence

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
  • gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
  • redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
  • diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
  • gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
  • forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, opgaver/tests samt kliniske øvelser
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen pædodonti og klinisk genetik (SODK15031E)
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Deltagelse i den kliniske øvelsesundervisning
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
  • demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
     

Færdighed

  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
  • diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling
     

Kompetence

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
  • gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
  • redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
  • diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
  • gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
  • forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Praktiske øvelser
  • 48
  • Forberedelse
  • 46
  • I alt
  • 109