SODK15024U  Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Course in Paedodontics and Clinical Genetics 1

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: Inden deltagelse kursus i pædodonti og klinisk genetik 2 samt deltagelse i eksamen i kandidatspeciale

Børneattest: Det er en forudsætning for at kunne deltage i kursus i pædodonti og klinisk genetik 1, at man indhenter en børneattest fra politi.dk. inden kursusstart

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Kurset skal ligeledes give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
     

Kompetence

  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, øvelser og kliniske øvelser
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen i pædodonti og klinisk genetik (SODK15031E)
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Deltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
     

Kompetence

  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 16
  • Holdundervisning
  • 10
  • Praktiske øvelser
  • 96
  • Forberedelse
  • 104
  • I alt
  • 226