SODA15032U  Kursus i hovedets, halsens og centralnervesystemets anatomi

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Course in the Anatomy of the Head, the Neck, and the Central Nervous System

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden deltagelse eksamen i hovedets, halsens og centralnervesystemets anatomi
Forbeholdt studerende på bacheloruddannelsen i odontologi.

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende en odontologisk relevant forståelse af det menneskelige legeme med fokus på hoved, hals og centralnervesystem. Disse områder skal den studerende i detaljer kunne redegøre for. Undervisningen skal give de studerende en viden, en terminologi og en beskriveteknik, som kan anvendes ved patientundersøgelse og kommunikation med patienter og andre behandlere. Denne viden skal være baseret på et grundigt kendskab til de anatomiske strukturers morfologi, indbyrdes relationer og funktion. Hvad angår kursets undervisning i embryologi, fokuseres der på ansigtsskelettets og kæbernes normale vækst og modning.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • beskrive de enkelte kranieknogler, hvirvlerne i halsdelen af columna vertebralis samt kraniet som helhed
  • beskrive opbygningen af kæbeleddet, nakkeleddene og leddene i halsdelen af columna vertebralis, herunder redegøre for bevægelserne i disse led
  • beskrive udspring og tilhæftning af hovedets og halsens muskler samt gøre rede for deres vigtigste virkninger
  • redegøre for forløbet af de væsentligste blodkar på hoved og hals
  • redegøre for udspring, forløb, innervation og trådkomponenter i de 12 hjernenerver og de 4 øverste cervikalnerver
  • redegøre for det autonome nervesystems opbygning samt for den autonome innervation på hoved og hals
  • redegøre for mundhulens, svælgets, næsehulens og strubens opbygning og funktion
  • redegøre for lymfedrænage på hoved og hals
  • skrive hovedets og halsens kirtler samt for de exocrine kirtlers vedkommende kunne gøre rede for udførselsgangenes forløb
  • beskrive hovedets og halsens anatomi ud fra regionære principper
  • redegøre for opbygning og funktion af hjernestammen og strukturer i denne
  • beskrive cerebellums vigtigste strukturer og funktion
  • beskrive de væsentlige afferente og efferente nerveledningsbaner
  • forklare den funktionelle organisation af telencephalon, thalamus, de basale kerner og hypothalamus
  • beskrive de væsentligste nervebaner i CNS
  • beskrive topografien af CNS-hinder og ventrikler
  • identificere relevante makroskopiske strukturer på hoved, hals og CNS
  • beskrive kraniet og udvalgte kranieknoglers udvikling og vækst
     

Færdighed

  • anvende den anatomiske viden i klinisk sammenhæng, herunder
    • ved anlæggelse af bedøvelse
    • ved kirurgiske indgreb
    • ved kortlægning af smerte områder
    • ved udredning af infektionsveje
    • ved kendskab til blodforsyning så blødning og hæmatomer undgås
    • ved kendskab til det autonome nervestems forløb og funktioner for udredelse af spytsekretion og forståelse af farmeka som influerer på dette system
Kursus i introduktion
Kursus i basal humabiologi og cellens kemiske komponenter
Kursus i førstehjælp
Kursus i medicinsk celle- og vævsbiologi
Kursus i excitable celler
Kursus i Psykologi og adfærdsfag 1
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Integreret eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable celler
Eksamen i tændernes udvikling og struktur
Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger og dissektionsøvelser med teoretisk og praktisk gennemgang af relevante humane makroskopiske præparater.
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres ved eksamen i hovedets,- halsens- og centralnervesystemets anatomi (SODA15032E)
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Kursusattest gives på baggrund af godkendt deltagelse i dissektionsøvelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive de enkelte kranieknogler, hvirvlerne i halsdelen af columna vertebralis samt kraniet som helhed
  • beskrive opbygningen af kæbeleddet, nakkeleddene og leddene i halsdelen af columna vertebralis, herunder redegøre for bevægelserne i disse led
  • beskrive udspring og tilhæftning af hovedets og halsens muskler samt gøre rede for deres vigtigste virkninger
  • redegøre for forløbet af de væsentligste blodkar på hoved og hals
  • redegøre for udspring, forløb, innervation og trådkomponenter i de 12 hjernenerver og de 4 øverste cervikalnerver
  • redegøre for det autonome nervesystems opbygning samt for den autonome innervation på hoved og hals
  • redegøre for mundhulens, svælgets, næsehulens og strubens opbygning og funktion
  • redegøre for lymfedrænage på hoved og hals
  • skrive hovedets og halsens kirtler samt for de exocrine kirtlers vedkommende kunne gøre rede for udførselsgangenes forløb
  • beskrive hovedets og halsens anatomi ud fra regionære principper
  • redegøre for opbygning og funktion af hjernestammen og strukturer i denne
  • beskrive cerebellums vigtigste strukturer og funktion
  • beskrive de væsentlige afferente og efferente nerveledningsbaner
  • forklare den funktionelle organisation af telencephalon, thalamus, de basale kerner og hypothalamus
  • beskrive de væsentligste nervebaner i CNS
  • beskrive topografien af CNS-hinder og ventrikler
  • identificere relevante makroskopiske strukturer på hoved, hals og CNS
  • beskrive kraniet og udvalgte kranieknoglers udvikling og vækst
     

Færdighed

  • anvende den anatomiske viden i klinisk sammenhæng, herunder
    • ved anlæggelse af bedøvelse
    • ved kirurgiske indgreb
    • ved kortlægning af smerte områder
    • ved udredning af infektionsveje
    • ved kendskab til blodforsyning så blødning og hæmatomer undgås
    • ved kendskab til det autonome nervestems forløb og funktioner for udredelse af spytsekretion og forståelse af farmeka som influerer på dette system
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 50
  • Praktiske øvelser
  • 15
  • Forberedelse
  • 135
  • I alt
  • 215