SNRM20004U Implementering af forskningsbaseret viden om neurorehabilitering - organisation og forandring

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Implementation of research-based knowledge of neurorehabilitation - Organisation and change

Kursusindhold

Kursets formål er at introducere de studerende til implementering af optimeret neurorehabilitering i praksis, og til de udfordringer der eksisterer i forbindelse med dette.
Undervisningen vil derfor bygge på teori om implementering og organisationer, heriblandt barrierer og facilitatorer i forbindelse med implementering samt hvordan disse kan identificieres i en implementeringsproces. På kurset vil der være fokus på nedenstående specifikke emner:

  • Organisationsstruktur og kontekstuelle faktorer der har indflydelse på implementeringen, herunder faciliterende og hæmmende faktorer for implementering 
  • Implementering af neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
  • Sikring af en multidiciplinær tilgang til neurorehabilitering 
  • Evaluering af effekten af organisationsforandringer set fra et organisatorisk perspektiv, et fagprofessionelt perspektiv eller brugerperspektiv
 
Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Redegøre for udvalgte  teoretiske retninger inden for organisations- og implementeringsteori
  • Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering
  • Redegøre for interessenter og kontekstuelle faktorer der er kritiske for optimal implementering i en neurorehabiliterende praksis
     

Færdigheder

  • Anvende begreber inden for organisations- og implementeringsteori og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
  • Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
  • Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
  • Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
     

Kompetencer

  • Bidrage til implementeringsprocessen med henblik på forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
  • Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem interessenter, kan anvendes til at forbedre praksis
  • Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser

 

Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon

Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi, sygepleje, bachelor- eller kandidatuddannelse i klinisk biomekanik fra Syddansk Universitet, bachelor- eller kandidatuddannelse i medicin eller psykologi. Dimittender med en bachelor- eller kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation for mindst 22,5 ECTS-point beståede studieaktiviteter inden for det neurovidenskabelige fagområde.
On-campus undervisning, gruppearbejde samt e-læring
Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 30
  • Forberedelse (anslået)
  • 150
  • E-læring
  • 10
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20. min.
Prøveformsdetaljer
Skriftligt gruppeaflevering
Mundtlig individuel prøve, 20 minutter pr. studerende
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode

Se eksamensplan 

Reeksamen

Se eksamensplan 

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for udvalgte teoretiske retninger inden for organisations- og implenenteringsteori
  • Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering
  • Redegøre for interessenter og kontekstuelle faktorer der er kritiske for optimal implementering i en neurorehabiliterende praksis
     

Færdigheder

  • Anvende begreber inden for organisations- og implementeringsteori og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
  • Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
  • Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
  • Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
     

Kompetencer

  • Bidrage til implementeringsprocesser med henblik på forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
  • Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem interessenter, kan anvendes til at forbedre praksis
  • Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser