SNRM20001U Metoder, teori, forskning og neurorehabilitering
Methodology, Theory, Research and Neurorehabilitation
Master i neurorehabilitering https://neurorehab.ku.dk/
På kurset bliver den studerende introduceret til typiske
forskningsprocesser inden for neurorehabilitering. I forbindelse
med dette gennemgås udvalgte kvantitative og kvalitative
målemetoder inden for neurorehabilitering. Kurset vil gennemgå
argumentation for nødvendigheden af videns- og evidensbaseret
neurorehabilitering og lægge op til diskussion af hvordan dette
integreres bedst muligt i behandlingen. Som redskaber til dette vil
indgå undervisning i frembringelse og vurdering af viden samt
metoder til at vurdere og anvende målemetoder inden for
neurorehabilitering. Kurset vil også gennemgå og lægge op til
diskussion af etiske problemstillinger ved neurorehabilitering. Der
vil igennem hele undervisningen blive taget udgangspunkt i
praktiske problemstillinger så vidt muligt fra de studerendes egen
hverdag.
Modul 1 On campus undervisningsdage
Modul 2 E-læring: Litteratursøgning
Modul 3 E-læring: Målemetoder inden for
neurorehabilitering
Modul 4 E-læring: Kvantitative og kvalitative
forskningsmetoder
Modul 5 E-læring: Etik
Modul 6 On campus undervisningsdage
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
- Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden
- Diskutere etiske problemstillinger ved neurorehabilitering
Færdigheder
- Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
- Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
- Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske- samt etiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
- Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
- Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering
Kompetencer
- Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
- Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
- Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis
Artikler og udvalgte bogkapitler
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 2
- Holdundervisning
- 22
- Forberedelse (anslået)
- 159
- E-læring
- 15
- Eksamen
- 8
- I alt
- 206
Ansøg her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 72 timerEksamensopgaven består af skriftlig besvarelse af spørgsmål i relation til emner som indgår i kurset Metode, teori, forskning, neurorehabilitering .
Eksamensopgaven vil være tilgængelig via digital eksamination.
Den studerende skal skrive en max 5 siders rapport baseret på en udleveret case. Rapporten skal vise forståelse fra den studerende i forhold til emnerne evidens, vurdering- samt frembringelse af litteratur, forskningsmetode samt etik. Eksempler på relevant litteratur skal indgå i besvarelsen (5-6 artikler) en komplet litteratursøgning og beskrivelse er ikke nødvendig. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren bestået skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
- Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden
- Diskutere etiske problemstillinger ved neurorehabilitering
Færdigheder
- Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
- Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
- Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske- samt etiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
- Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
- Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering
Kompetencer
- Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
- Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
- Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SNRM20001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Kurset består af 6 moduler.
Modul 1 er to dages on-campus undervisning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Modul 2-5 er On-line e-lærings moduler
Modul 6 er to dages on-campus undervisning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Detaljeret program findes på e-læringsportalen Absalon - Kursuskapacitet
- 30
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jakob Lorentzen (10-6d6f72756871777d68714376787167316e7831676e)
Undervisere
Lektor Jakob Lorentzen og professor Jens Bo Nielsen