SMTB16003U  Klinisk medicoteknik

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Biomedical Engineering - Clinical

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin og teknologi - valgfrit kursus

Kursusindhold

Kurset bygger videre på tidligere opnået viden, især fra kurserne ”Sygdomslære”, ”Medicoteknik 1 og 2” og ”Introduktion til Matematisk Modellering”. Kurset fokuserer på medicotekniske aspekter herunder billeddiagnostiske metoders anvendelse i den kliniske hverdag. Dette gøres gennem undervisning i samspillet mellem symptomer, diagnoser og medicotekniske undersøgelser. Sygdomme og diagnostiske metoder indenfor tre overordnede sygdomsgrupper (onkologi, neurologi og kardiologi) vil tjene som eksempler.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Beskrive rationalet for anvendelsen af almindelige medicotekniske metoder til diagnostik og behandling af patienter indenfor udvalgte sygdomsgrupper. Disse sygdomsgrupper udvælges og præsenteres ved kursusstart, eksempelvis:
    • Anvendelse af EKKO, tryk-måling og billeddiagnostik ved udredning og behandling af iskæmisk hjertesygdom og hjerteinsufficiens
    • Anvendelse af lungefunktionsundersøgelse, CT og PET/CT ved udredning og behandling af lungecancer
    • Anvendelse af EEG/EP og MR ved udredning af neurologisk sygdom (eksempelvis epilepsi, apopleksi og multipel sclerose)
       
  • Forklare hvordan tekniske faktorer påvirker kvaliteten af almindelige medicotekniske undersøgelser (EKKO, LFU, CT, MR, PET og EEG/EP) og hvordan dette kan påvirke fortolkning og brug af metoden i den kliniske hverdag
  • Beskrive metoder til vurdering af medicotekniske modaliteter til klinisk diagnostik (Diagnostisk akkurathed, reproducerbarhed og kryds-validering, betydningen af grænseværdier)
     

Færdigheder

  • Udføre enkle kvantitative målinger indenfor fysiologiske-/​billeddannende metoder
  • Udføre basal fortolkning af disse data og påpege mulige fejlkilder/begrænsninger
  • Sammenligne strålebelastning ved forskellige billeddiagnostiske undersøgelser og drøfte dette i relation til en klinisk problemstilling
  • Formidle grundlæggende tekniske styrker og svagheder ved de præsenterede metoder
  • Drøfte medicoingeniørens rolle ved anvendelse og implementering af medicotekniske metoder i klinikken
  • Præsentere og drøfte et eksempel på en nuværende eller fremtidig anvendelse af en medicoteknisk modalitet i klinisk praksis

 

Kompetencer

  • Overføre medicoteknisk viden og metoder til anvendelse i klinisk praksis og klinisk forskning
  • Samarbejde og kommunikere effektivt med egen og andre faggrupper – herunder særlig klinisk arbejdende læger
  • Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden

  • Strukturere og reflektere over egen læringsproces

 

Forelæsninger og gruppearbejde samt praktiske øvelser
OBS! Udover kursusattesten som er beskrevet i denne kursusbeskrivelse, har den afsluttende eksamen en separat eksamensbeskrivelse SMTB16003E
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Andet
Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
Krav til indstilling til eksamen

Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Afleveringsdatoerne for af hhv. abstracts og poster meddeles af kursusleder

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde

  • Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation

  • Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi

  • Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme

  • Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip

  • Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse

Færdigheder

  • Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling

  • Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur

  • I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra

  • Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler

Kompetencer

  • Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 32
  • Praktiske øvelser
  • 22
  • Eksamen
  • 0,2
  • Forberedelse
  • 81,3
  • Øvelser
  • 2
  • I alt
  • 137,5