SMEB12025U  Kursus i kliniske sygdomsenheder

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Course in Clinical Medicine

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin - kurset er ikke obligatorisk

Kursusindhold

Den studerende skal opnå viden om symptomer, diagnostik og behandling af almindeligt forekommende tilstande og kendskab til symptomer og diagnostik af sjældnere forekommende tilstande inden for infektionssygdomme, lungesygdomme, endokrinologi og bevægeapparatets sygdomme, som inkluderer reumatologi og ortopædkirurgi. Den studerende skal opnå forståelse for de patoanatomiske forandringer samt de patofysiologiske mekanismer, der ligger til grund for ovennævnte sygdomsenheder.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Generelt

Viden

  • Redegøre for, diskutere og vurdere forekomst, symptomer, klinisk og paraklinisk diagnostik, prognose, behandling og forebyggelse ved almindeligt forekommende tilstande
  • Nævne symptomer og diagnostik af sjældnere forekommende tilstande
  • Redegøre for patoanatomiske forandringer og patofysiologiske processer på organ-, celle- og molekylært niveau, som har betydning for diagnostik og/eller terapi
  • Redegøre for farmakas virkningsmekanismer og bivirkninger.
     

Infektionsmedicin

Viden

  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer, diagnostik og behandling af de vigtigste infektionssygdomme, herunder febrilia hos normale og immunkompromitterede individer, systemisk infektion (sepsis), infektion i centralnervesystemet (meningitis og encephalitis), infektioner i øvre og nedre luftveje (pharyngitis og pneumoni), infektioner i abdomen (hepatitis, gastroenteritis, urinvejsinfektioner), infektioner i bevægeapparatet (erysipelas, fasciit, artrit og spondylit), kroniske virusinfektioner (HIV, hepatitis B og C) samt hyppigste importerede tropesygdomme (malaria, tyfus, amøbedysenteri og dengue)
  • Redegøre for forekomst, patogenese, mikrobielle årsager, kliniske og paraklinske fund, mulighed for forebyggelse og opsporing samt farmakologisk behandling af disse sygdomme
  • Redegøre for valg af mikrobielle, billed- og nukleardiagnostiske samt invasive undersøgelser, der anvendes ved udredning af febrile patienter.
     

Lungemedicin

Viden:

  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer, diagnostik og behandling af de vigtigste lungesygdomme, herunder astma inklusiv undertyper og komorbiditet (allergisk og ikkeallergisk rhinokonjunktivitis), kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) inklusiv komorbiditet (mb cordis og osteoporose), pneumoni og komplikationer, tuberkulose (primært pulmonal TB), lungecancer (de forskellige typer, udredning og stadieinddeling og behandlingsmuligheder), interstitielle lungesygdomme samt arbejdsbetingede lungesygdomme
  • Redegøre for diagnostik og behandling af pneumothorax, pleuraeffusion, atelektase, obstruktiv søvnapnø, respirationsinsufficiens og bronkieektasier, insektstiksallergi, angioødem og anafylaksi
  • Redegøre for diagnostik, behandling, forekomst, klassifikation, patogenese (cellulær og immunologisk), årsag til sygdomsudvikling, udredning, symptomer, kliniske og parakliniske fund, komorbiditet, mulighed for forebyggelse og opsporing samt farmakologisk og ikkefarmakologisk behandling af kroniske lungelidelser
  • Redegøre for diagnostik og behandling af disse hyppigt forekommende lungelidelser inklusive immunologiske, respirationsfysiologiske og billeddiagnostiske undersøgelser samt prioritering af undersøgelsernes rækkefølge
  • Redegøre for valg af invasive undersøgelser, der anvendes ved udredning af lunge- og lungehindecancer.
     

Endokrinologi

Viden

  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer, diagnostik og behandling af endokrinologiske lidelser som fedme, diabetes mellitus, hypofyseadenom (ikke-hormonproducerende, prolaktinom, cushing, akromegali, hypofyseinsufficiens), diabetes insipidus, SIADH, struma, hyperthyreose, myxødem, osteoporose, hypercalcæmi, hypocalcæmi, hirsutisme samt fæokromocytom
  • Være orienteret om diagnostiske overvejelser og behandlingsplan ved multiple endokrine neoplasier (MEN)
  • Redegøre for klinisk objektiv undersøgelse med angivelse af relevante objektive tegn for endokrine sygdomme: osteoporose, struma, hud- og hårforandringer, neuropati, fodsår, blodtryksmåling og taljeomkreds
  • Referere indikationer for udførelser af procedurer og undersøgelser: MR scanning, CT scanning af hypofyse, DEXA scanning, thyreodeascintigrafi og ultralyd af thyreoidea samt biokemiske analyser og funktionsundersøger, der benyttes ved diagnostik og kontrol af endokrinologiske lidelser
  • Redegøre for undersøgelser til afklaring af diagnose og lægge behandlingsplan for akutte behandlingskrævende endokrinologiske tilstande som ketoacidose, hypoglykæmi, binyrebarkinsufficiens, hypercalcæmi, hypocalcæmi og hypofyse/​binyrebarksygdomme
  • Redegøre for differentialdiagnoserne ved vægttab, tørst og øget vandladning
  • Beskrive væsentlige epidemiologiske forhold, erhvervsmæssige og sociale sammenhænge, ætiologi, patogenese og prognose ved fedme, diabetes osteoporose, hyperthyreose, myxødem og hypofyse/binyresygdomme
  • Redegøre for virkningsmekanismen og bivirkninger for de lægemidler, som endokrinologiske sygdomme behandles med.
     

Reumatologi

Viden

  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer, diagnostik og behandling af følgende almindeligt forekommende medicinske og kirurgiske lidelser i bevægeapparatet, herunder lave lænderygsmerter, reaktiv arthritis, psorisisarthritis, spondylarthropathier, arthritis urica, reumatoid arthritis, slidgigt, knogleskørhed, diskusprolaps i hals og lænd samt knoglebrud (f.eks. hofte og håndled)
  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer, diagnostik og behandling af følgende akut behandlingskrævende tilstande, herunder arteritis temporalis, septisk artrit, cauda equina syndromorgantruende manifestationer ved bindevævssygdomme
  • Redegøre for en klinisk objektiv undersøgelse af ryggen, herunder neurologisk undersøgelse for tegn på nerverodstryk og tværsnitsyndrom
  • Redegøre for en klinisk objektiv undersøgelse af perifere led (bevægelighed, ømhed, hævelser og ligamentskader)
  • Redegøre for indikationer for ledpunktur og arthroskopi
  • Redegøre for de vigtigste differentialdiagnoser ved akut og kronisk monoarthrit, akut og kronisk polyarthrit samt akutte og kroniske rygsmerter
  • Redegøre for indikationer for fysio- og ergoterapi.
     

Ortopædkirurgi

Viden

  • Redegøre for, diskutere og vurdere symptomer og behandling af følgende almindeligt forekommende lidelser i bevægeapparatet, herunder hyppigt forekommende frakturer i ekstremiteter, columna, hofte og bækken
  • Redegøre for degenerative ledlidelser som osteoartrose og artritter samt kirurgisk intervention herfor
  • Redegøre for forekommende idrætsskader, herunder meniskskade, korsbåndsoverrivning og instabilitet i knæled
  • Beskrive børneortopædkirurgisk neonatal undersøgelse for hofteluksation (Ortolanis test og Barlows test)
  • Redegøre for Calve Perthes sygdom og osteomyelitis
  • Hos voksne redegøre for håndkirurgiske tilstande, infektioner i håndregionen, springfinger, og carpaltunnelsyndromer
  • Beskrive principper for konservativ behandling af knoglebrud samt kende osteosyntesemetoder
  • Kende principper for udredning af bløddelstumores og knogletumores.
     

Færdighedstræning ved CAMES

Ultralydsskanning

  • Have et basalt kendskab til teorien bag ultralyd
  • Kende forskel på en klinisk ultralydskanning samt en komplet ultralyd-skanning
  • Kende til relevante kliniske områder, hvor ultralyd er brugbart til diag-nostik.
  • Kende ultralydskanningens begrænsning og kende de mest almindelige artefarkter
  • Kunne håndtere ultralydsapparatet og have kendskab til basal betjening som dybde, fokus, frekvens og gain
  • Kunne identificere normalanatomiske landmarks i abdomen samt på ekstremiteterne.
     

Undersøgelse af ryg og led

  • Kunne foretage en fokuseret anamneseoptagelse med relation til symp-tomer fra bevægeapparatet
  • Kunne foretage en objektiv undersøgelse af over- og underekstremitetens samt ryggens led
  • Kunne sammenfatte anamnese og objektive fund til en tentativ diagnose.
Forelæsninger og studenteraktiverende holdundervisning
Kurset evalueres i integreret eksamen i mikrobiologi og kliniske sygdomsenheder.

Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.

Arbejdsbelastningen ved integreret eksamen i mikrobiologi og kliniske sygdomsenheder er registreret under mikrobiologisk øvelseskursus og kursus i kliniske sygdomsenheder.
Point
0 ECTS
Prøveform
Andet
Ingen prøve
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen prøve

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 113
  • Holdundervisning
  • 67
  • Forberedelse
  • 310
  • I alt
  • 490