SMEA15120U Specialefokuseret kursus og eksamen i rekonstruktiv plastikkirurgi

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Medical Specialty Focused Course and Exam in Reconstructive Plastic Surgery

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk (specialistperspektivet)

Kursusindhold

Kurset i rekonstruktiv plastikkirurgi har til formål at introducere den studerende til specialet plastikkirurgi. Udover almen plastikkirurgi vil kurset introducere den studerende til mere specialiserede opgaver, herunder større brandsår, medfødte misdannelser, avanceret kræftbehandling, traumer og mikrokirurgi.

Den studerende vil opnå praktiske og teoretiske færdigheder indenfor plastikkirurgi via øvelser, undervisning, mesterlæreprincippet og selvstudier. Den studerende forventes i løbet af kurset, under supervision, at kunne varetage opgaver svarende til nye læger i plastikkirurgisk introduktionsstilling.

Den studerende forventes at spille en aktiv rolle på afdelingen. Ved stuegang forventes det, at den studerende har forberedt sig og læser op på sine patienter. På operationsstuen forventes det, at den studerende har læst op på patientens sygehistorie og indgrebet, samt at han/hun i løbet af kurset vil kunne yde kompetent assistance og, under supervision, udføre operative opgaver efter plastikkirurgiske principper.

Kurset vil, udover viden og kunnen indenfor det plastikkirurgiske speciale, være med til at ruste den studerende til et arbejde som læge på en hospitalsafdeling.

Kurset vil stille store krav til den studerende, men vil til gengæld være en unik mulighed for at få et stort læringsudbytte både teoretisk og praktisk.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Som medicinsk ekspert, som kommunikator, som samarbejder, som sundhedsfremmer, som akademiker og som professionel.

Viden

  • Navngive de almindeligste kirurgiske instrumenter og beskrive deres funktion
  • Hensigtsmæssigt vælge ligatur- og suturmateriale ved operationer
  • Redegøre for suturvalg, materiale, nålestørrelse, nåletype
  • Redegøre for anvendelse af fuldhud, delhud, composite grafts og andre transplantater brusk, nerve og fedt.
  • Redegøre for forholdsregler for at undgå sårruptur, samt risiko for udvikling af hypertrofiske/atrofiske ar og keloider
     

Færdigheder

  • Gennemføre patientkonsultation ved f.eks. indlæggelse, modtagelse/skadestue, i ambulatorium eller på stuegang på et basalt niveau
  • Gå stuegang på et mindre antal patienter, som er udvalgt af den kliniske lektor/professor.
  • Deltage i vagtarbejde under supervision af klinisk lektor/professor.
  • Udføre hæmostase
  • Angive de forskellige typer lapper og forstå de grundlæggende principper herfor
    • lapdesign
    • indhold i lapper
    • lapperenes klassifikation på baggrund af blodforsyning
    • Sy et sår med
    • subcutane suturer
    • hudsuturer
    • enkeltknuder
    • diverse fortløbende suturer
    • tilbagestingssuturer
  • Revidere et sår med fjernelse af nekroser og/eller hypertrofiske granulationer og vurdere sårets egnethed til transplantation
  • Meche et transplantat, og forklare brug af mechet hud og/eller punch grafts
  • Ordinere, udføre og begrunde hensigtsmæssigt tidspunkt for suturfjernelse.
  • Ordinere og redegøre for principper i anvendelsen af forskellige sårplejeprodukter (og vurdere økonomien i behandlingen)
  • Vælge egnede donorsteder og redegøre for principper ved opheling heraf
  • Udvise professionel personlig og interpersonel adfærd
  • Etablere, fastholde og afslutte en lægefaglig relation til patienter og pårørende
  • Varetage etiske spørgsmål i klinisk praksis, såsom videregivelse af oplysninger, indhentning af informeret samtykke, og overholdelse af tavshedspligt
  • Samarbejde med kolleger og andet sundhedspersonale, herunder kunne søge råd hos kolleger og andre i eller uden for organisationen
  • Identificere, formidle og argumentere et videnskabeligt budskab til kolleger og andet personale, herunder
    • holde oplæg for afdelingens læger
    • præsentere patienter ved morgenkonference efter at have deltaget i vagt
  • Forelægge mundtlig eller skriftlig problemstilling vedrørende en patient til kolleger eller andet sundhedspersonale, på en sådan måde, at det kan danne baggrund for beslutning.
     

Kompetencer

  • Rådgive om tiltag, der kan forebygge/forbedre en given patients tilstand

Udvise vilje og evne til kontinuerligt at opsøge ny viden, vurdere og udvikle egen ekspertise samt bidrage til udvikling af andre og faget generelt.

Kursusattest i klinisk kursus i intern medicin
Kursusattest i klinisk kursus i kirurgi
Kursusattest i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling
Kursusattest i oftalmologi
Kursusattest i oto-rhino-laryngologi
Kursusattest i dermato-venerologi
Kursusattest i klinisk kursus i psykiatri inkl. børne- og ungdomspsykiatri
Kursusattest i klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Ophold på hospitalsafdeling (diagnostisk eller klinisk) samt vejlednings- og undervisningstimer med klinisk lektor/professor.
Udover eksamen vil den studerende efter endt ophold få en evaluering af kursuslederen på baggrund af tilbagemeldinger fra klinikkens reserve- og overlæger om den studerendes teoretiske og praktiske præstation ved stuegang og på operationsstuen.

Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.

Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http:/​/​sund.ku.dk/​kontakt/​medarbejdere/​aus-medarbejderoversigt/​
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 24
  • Forberedelse
  • 104
  • Holdundervisning
  • 10
  • Klinik
  • 222
  • I alt
  • 361
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve, 1 time
Der gives 24 timers forberedelse.
Under den sidste halvdel af opholdet på afdelingen skal den studerende ved en eksamination varetage anviste afdelingsfunktioner under supervision af en klinisk lektor eller af en klinisk professor.
Ved forberedelsens start informeres eksaminanden om, hvilke afdelingsfunktioner hun/han skal varetage under eksaminationen. Hvis eksaminationen indeholder stuegang på specifikke patienter/patienttyper informeres eksaminanden også om, hvilken/hvilke patienter/patienttyper det drejer sig om.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Flere interne bedømmere

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Som medicinsk ekspert, som kommunikator, som samarbejder, som akademiker, som sundhedsfremmer og som professionel.

Viden

  • Sammenfatte diagnostik, behandling og profylakse af de almindeligste sygdomsmanifestationer indenfor onkologisk plastikkirurgi.
  • Redegøre for overordnede principper i plastikkirurgisk behandling af kroniske sår.
  • Redegøre for de mest almindelige plastikkirurgiske rekonstruktioner, herunder lapplastikker og composite grafts.
  • Have kendskab til de mest almindelige typer af medfødte misdannelser og den plastikkirurgiske behandlinger af disse.


Færdigheder

  • Gennemføre patientkonsultation ved f.eks. indlæggelse, modtagelse/skadestue, i ambulatorium eller på stuegang på et basalt niveau.
  • Udføre hæmostase.
  • Revidere et sår med fjernelse af nekroser og/eller hypertrofiske granulationer og vurdere sårets egnethed til transplantation.
  • Meche et transplantat, og forklare brug af mechet hud og/eller punch grafts.
  • Ordinere, udføre og begrunde hensigtsmæssigt tidspunkt for suturfjernelse.
  • Ordinere og redegøre for principper i anvendelsen af forskellige sårplejeprodukter (og vurdere økonomien i behandlingen).
  • Vælge egnede donorsteder og redegøre for principper ved opheling heraf
  • Udvise professionel personlig og interpersonel adfærd.
  • Etablere, fastholde og afslutte en lægefaglig relation til patienter og pårørende.
  • Identificere, formidle og argumentere et videnskabeligt budskab til kolleger og andet personale, herunder.

 

Den studerendes deltagelse gennem hele kursusforløbet indgår i den samlede eksamenskarakter