Engelsk   Dansk
Velkommen til Københavns Universitets kursuskatalog

SMEA15022E  Eksamen i medicin, kirurgi, patologi, anæstesiologi og patientsikkerhed Årgang 2017/2018

Engelsk titel
Exam in Internal Medicine, Surgery, Pathology, Anaesthesia and Patient Safety

Kursusinformation

SprogDansk
Point5 ECTS
NiveauKandidat
Placering
Efterår og Forår
KursuskapacitetForbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i medicin ved Københavns Universitet
StudienævnStudienævnet for Medicin
Udbydende institut
  • Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlig
  • Anders Troelsen (15-64716768757631777572686f7668714375686a6c72716b31676e)
Eksamensansvarlig
Gemt den 25-11-2016
Uddannelse

Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk

Bemærkninger
Ved eksamen evalueres kursus i intern medicin, kursus i kirurgi, kursus i anæstesiologi samt kursus i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling.

Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i medicin, kirurgi, patologi, anæstesiologi og patientsikkerhed samt ved OSCE i intern medicin, kirurgi, anæstesiologi og diagnostiske specialer angives under kursus i intern medicin, kursus i kirurgi, kursus i anæstesiologi og kursus i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling.

Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http:/​/​sund.ku.dk/​kontakt/​medarbejdere/​aus-medarbejderoversigt/​
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Eksamen
Point5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 6 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen

Ingen

HjælpemidlerUden hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins skala
CensurformEkstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplan

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med baggrund i en sygehistorie og oplysninger om kliniske fund kunne:

Som lægefaglig ekspert, som kommunikator, som professionel:

Viden

  • Redegøre for relevant undersøgelsesplan og foreliggende undersøgelsesresultater ved almindelige medicinske og kirurgiske sygdomme
  • Redegøre for de pato-anatomiske og -fysiologiske mekanismer ved almindelige medicinske og kirurgiske sygdomme
  • Redegøre for en relevant behandlingsplan, herunder diskutere virkningsmekanismer og bivirkninger ved behandlingen ved almindelige medicinske og kirurgiske sygdomme
  • Redegøre for epidemiologi, ætiologi, naturhistorie, forebyggelse og prognose ved de almindelige medicinske og kirurgiske sygdomme
  • Beskrive de almindeligste medicinske eller kirurgiske procedurer samt redegøre for indikationer og kontraindikationer
  • Redegøre for utensilier anvendt til de almindelige medicinske og kirurgiske procedurer
  • Redegøre for de hyppigste komplikationer til de almindelige medicinske og kirurgiske procedurer samt deres forebyggelse og behandling
  • Redegøre for anæstesiologiens arbejdsområder (anæstesi, intensiv medicin, smertebehandling samt præhospital behandling)
  • Redegøre for normale værdier for blodtryk, puls, arteriel iltmætning og koncentration af carbon dioxid i udåndingsluft
  • Redegøre for sædvanlige medikamina til generel anæstesi: intravenøse sovemidler, inhalationsanæstetika, intravenøse opioider samt neuromuskulært blokerende midler
  • Beskrive perioperative komplikationer som f.eks. hypotension, hypoksæmi og på basalt niveau beskrive behandlingen af disse
  • Redegøre for observation af patienter under anæstesi og i opvågningsfasen
  • Redegøre for fremgangsmåden ved anlæggelse af spinal-, epidural- og perifer nerveblokade, indikationer og komplikationer
  • Redegøre for, hvordan frie luftveje sikres og angive indikationer for brug af larynxmaske samt trakeal intubation.
  • Redegøre for perioperativ væskebehandling, inklusive indikation for blodtransfusion
  • Redegøre for principper for basal behandling af respiratorisk og cirkulatorisk svigt
  • Redegøre for basale principper i et væskeregnskab og kunne lægge et væskeskema
  • Redegøre for behandling af hypovolæmi, hypokaliæmi og hyperkaliæmi
  • Redegøre for basale principper i akut smertebehandling
  • Redegøre for principperne i en plan for postoperativ smertebehandling til ASA 1-2 patienter
  • Tolke arteriepunktur
  • Redegøre for ASA klassifikation, fasteregler samt patientinformation om anæstesiforløb, risiko og mulige komplikationer
  • Redegøre for kriterier for visitation til intensiv afdeling
  • Redegøre for begreberne patientsikkerhed, utilsigtet hændelse og komplikation
  • Beskrive formålet med og udviklingen i patientsikkerhedsarbejde i form af læring af utilsigtede hændelser, forebyggelse af utilsigtede hændelser og etablering af en patientsikkerhedskultur
  • Redegøre for typiske utilsigtede hændelser inden for medicinering, paraklinik, medicin og kirurgi samt infektionsforebyggelse
  • Redegøre for principper for personlig og psykologisk håndtering af utilsigtede hændelser
  • Redegøre for begrebet den menneskelige faktor, og hvordan arbejdsstedet skal indrettes og organiseres for at minimere risiko for og betydning af fejl.
  • Beskrive formålet med kvalitetsovervågning og kvalitetsudvikling, herunder den danske kvalitetsmodel som styringsredskab og patientoplevet kvalitet
  • Redegøre for sundhedsfaglig struktur, proces og resultat
  • Redegøre for opbygning af kvalitetsarbejdet på afdelings–, hospitals- og regionalt niveau
  • Redegøre for væsentlige elementer i en elektronisk patientjournal
  • Beskrive, hvordan sundhedsdata udveksles og tilgås i den danske sundhedssektor.
  • Diskutere, hvilke forhold der har betydning for udviklingen af effektive sundheds-IT-løsninger.
  • Redegøre for de hyppigst anvendte kliniske beslutningsstøtteværktøjer (fx instrukser, guidelines og nationale kliniske retningslinjer).
     

Færdigheder

  • Analysere den intern medicinske problemstilling eller kirurgiske problemstilling
  • Diskutere, vurdere og beslutte relevante diagnoser og differentialdiagnoser ved almindelige medicinske og kirurgiske problemstillinger
  • Vurdere og tolke mikrobiologiske, patologiske, billeddiagnostiske og andre parakliniske svar ved almindeligt forekommende medicinske og kirurgiske tilstande
  • Diskutere analyseprincipper for at undersøge utilsigtede hændelser og metoder til at forebygge utilsigtede hændelser
  • Reflektere over betydningen af sundhedsinformatik med udgangspunkt i kursets læringsmål.

Kompetencer

  • Kunne reflektere over anvendelsen af sundhedsinformatik.

 

 

Arbejdsbelastning
KategoriTimer
Eksamen6
I alt6
Gemt den 25-11-2016