SITB18009U Kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder
Quantitative and qualitative research methods
Bacheloruddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk (2018-ordningen)
Kurset introducerer de studerende til centrale forskningsmetoder anvendt i sundhedsinformatik: Det kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterviewet, det etnografisk feltarbejde og spørgeskemaundersøgelsen.
De studerende vil stifte bekendtskab med det videnskabsteoretiske grundlag for hhv. kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og blive introduceret til vigtigheden af sammenhæng mellem erkendelsesinteresse, undersøgelsesspørgsmål, metodevalg og analyse. Der vil være særligt fokus på de specifikke metoders kendetegn, anvendelsesområder, kvalitetssikring samt forskningsetik. Det vil blive belyst hvordan metoderne kan anvendes til afdækning af behov forud for kravsspecifikation, ved brugerinddragende udvikling og ved evaluering af igangværende projekter eller i forbindelse med drift.
De studerende skal arbejde selvstændigt med anvendelsen af en undersøgelsesmetode til belysning af et spørgsmål relateret til en af de ovennævnte problemstillinger.
De studerende skal kunne:
- redegøre for de grundlæggende forhold ved centrale undersøgelsesmetoder
- udvælge, argumentere for samt anvende en relevant undersøgelsesmetode til belysning af et specifikt undersøgelsesspørgsmål
- reflektere over resultaternes kvalitet
De konkrete læringsmål for kurset er følgende:
Den studerende skal efter endt kursus kunne:
Viden
- redegøre for overordnede det videnskabsteoretiske grundlag for kvalitativ og kvantitativ forskning
- redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, fokusgruppeinterviewet, etnografisk feltarbejde og spørgeskemaundersøgelsen i undersøgelser med relevans for sundhedsinformatik
- Beherske centrale elementer og begreber inden for kvalitetssikring af kvalitativ og kvantitativ forskning
- Reflektere over sammenhængen mellem en undersøgelsesmetode og
erkendeinteressens centrale rolle i afgrænsning og belysning af en
problemstilling.
Færdigheder
- Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål, der kan undersøges med de introducerede metoder
- at udvælge og argumentere for en relevant undersøgelsesmetode
- Anvende forskellige dataindsamlingsmetoder
- Kendskab til tematisk analyse
- Afrapportere undersøgelsesresultater
- Reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte forskningstilgang
Kompetencer
- Selvstændigt planlægge en undersøgelse;
- Kritisk vurdere og diskutere sundhedsvidenskablig forskning, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere forskningsmetoder
- Diskutere etiske problemstillinger i relation til videnskabelige undersøgelser
- Indgå professionelt i et forskningsmiljø
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 18
- Holdundervisning
- 37
- Forberedelse (anslået)
- 116
- Feltarbejde
- 35
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig aflevering
Opgaven, kan besvares individuelt eller i grupper på op til 4 studerende. Opgaven skal have omfang af 8-10 sider for enkelt studerende, 12-15 sider for grupper af 2-3 studerende og 16-20 sider for grupper af 4 studerende (ca. 2400 anslag pr. side inkl. mellemrum, 12 punkt skrift og linjeafstand 1½). Såfremt opgaven skrives i gruppe, skal det fremgå hvilke afsnit, de enkelte gruppemedlemmer har skrevet. Op til 1/3 af opgaven kan angives som fælles. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
To interne bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- kende det videnskabsteoretiske grundlag for kvalitativ og kvantitativ forskning
- redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, fokusinterviewet, etnografisk feltarbejde og spørgeskemaundersøgelsen i undersøgelser med relevans for sundhedsinformatik
- beherske centrale elementer og begreber inden for kvalitetssikring af kvalitativ og kvantitativ forskning
- reflektere over sammenhængen mellem en undersøgelsesmetode og
erkendeinteressens centrale rolle i afgrænsning og belysning af en
problemstilling.
Færdigheder
- udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål der kan undersøges med de introducerede metoder
- at udvælge og argumentere for en relevant undersøgelsesmetode
- anvende den valgte dataindsamlingsmetode
- Udføre en tematisk analyse af data med henblik på at fortolke undersøgelsesresultaterne
- Afrapportere undersøgelsesresultater
- Reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med den anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte forskningstilgang
Kompetencer
- Selvstændigt planlægge en undersøgelse
- Kritisk vurdere og diskutere sundhedsvidenskablig forskning, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere forskningsmetoder
- Diskutere etiske problemstillinger i relation til videnskabelige undersøgelser
- Indgå professionelt i et forskningsmiljø
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SITB18009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 60
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Møller Arnfeldt (4-69696e7846797b746a34717b346a71)
Undervisere
Caroline Møller Arnfeldt