SITB18002U  Sundhedsvæsenet og dets digitale infrastruktur

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Course in Organisation of Healthcare services and digital infrastructures

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk (2018-ordningen)

Kursusindhold

Kurset vil give den studerende et kendskab til hvordan den danske sundhedssektor er opbygget med en primær,  sekundær og tertiær sektor. Hvordan de forskellige aktører er placeret og referer til hinanden og i ledelsesmæssigt. Herunder de basale økonomiske principper. Forståelsen af organiseringen vil danne grundlag for en gennemgang af de forskellige sektorer med fokus på hvordan de understøttes digitalt og teknologisk. Herunder vil basale sundheds informatiske begreber blive introduceret og danne grundlag for en gennemgang af sundhedsinformations systemerne i primær, sekundær og tertiær sektor. Herunder de systemer som anvendes af praktiserende læger, hospitaler og sundhedsdatastyrelsen. Kurset vil starte med en introduktion til hvordan vi som borgere og af og til patienter interagerer med de forskellige institutioner i sundheds og omsorgs sektoren og hvilke muligheder vi har for at navigere og selv aktivt være med til at tage vare på egen sundhed.  

Den studerende vil få en forståelse af:

Borgeren, patientens og den sundhedsprofessionelles rolle.

Kommunikationsformer ved kontakt til primær og sekundær sektoren.

Hvordan sundhedsinformationssystemer bruges effektivt i sundhedssektoren. Kompleksiteten af informationssystemer i sundhedssektoren gør det særlig vigtigt, at studerende får indblik i udfordringer ved og teknikker til samordning og sikring af dynamik, både på organisation-, system- og dataniveau. Den studerende skal forstå, hvordan informationssystemerne ofte har et dobbelt sigte: For det første skal systemet effektivt understøtte de rutinemæssige arbejdsgange; for det andet skal de registrerede informationer bruges som grundlag for beslutningsstøtte, optimering og kvalitetssikring.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Beskrive de forskellige sundhedsprofessionelles roller, opgaver og forankring i primær og sekundær sektoren.
  • Borgeren og patientens muligheder for at orientere sig i de tilbud der findes og hvordan de aktivt selv kan tage del i deres sundhed. Herunder kunne redegøre for begreber som sundhedskompetence, e-sundhedskomptence og empowerment.
  • Beskrive organiseringen af sundhedssektoren i Danmark. Herunder beskrive hvilke aktører der er i hver sektor og hvordan sektorerne hænger sammen og hvilke ydelser de hver især står for.
  • Beskrive sundhedsinformationssystemers opbygning
  • Beskrive problemstillinger og tekniker vedrørende oparbejdning af informationer om patientforløb videre til landsdækkende sundhedsregistre

 

Færdigheder:

  • Beskrive og give eksempler på applikationer, databaser og sundhedsregistre der anvendes i sundhedssektoren, fx journal systemer i almen praksis, i kommuner på hospitaler og nationale registre inklusiv kvalitetsdatabaser. Beskrive hvordan informations systemerne anvendes ved mødet med borgeren/patienten og til kvalitetsudvikling, sygdomsmonitorering og sundhedsforskning
  • Beskrive og begrunde hvorledes sundhedsinformationssystemer kan bidrage til vidensdeling på sundhedsområdet

 

Kompetence:

  • Kan fremlægge en analyse af sammenhæng mellem en eller flere funktioner i sundhedssektoren kan understøttes digitalt og hvordan den udviklingen mod en mere nær og sammenhængende struktur af sundhedssektoren kan ind tænkes i forhold til teknologi og organisation.  

 

Forelæsninger, case analyser, gruppearbejde
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
4 timers skriftlig eksamen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at have bestået opgaven skal den studerne

Viden:

  • Beskrive organiseringen af sundhedssektoren i Danmark. Herunder beskrive hvilke aktører der er i hver sektor og hvordan sektorerne hænger sammen og hvilke ydelser de hver især står for.
  • Beskrive sundhedsinformationssystemers opbygning
  • Beskrive problemstillinger og tekniker vedrørende oparbejdning af informationer om patientforløb videre til landsdækkende sundhedsregistre

 

Færdigheder:

  • Beskrive og give eksempler på applikationer, databaser og sundhedsregistre der anvendes i sundhedssektoren, fx journal systemer i almen praksis, i kommuner på hospitaler og nationale registre inklusiv kvalitetsdatabaser. Beskrive hvordan informations systemerne anvendes ved mødet med borgeren/patienten og til kvalitetsudvikling, sygdomsmonitorering og sundhedsforskning
  • Beskrive og begrunde hvorledes sundhedsinformationssystemer kan bidrage til vidensdeling på sundhedsområdet

 

Kompetence:

  • Kan fremlægge en analyse af sammenhæng mellem en eller flere funktioner i sundhedssektoren kan understøttes digitalt og hvordan den udviklingen mod en mere nær og sammenhængende struktur af sundhedssektoren kan ind tænkes i forhold til teknologi og organisation.   
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 30
  • Holdundervisning
  • 30
  • Forberedelse
  • 215
  • I alt
  • 275