SFOK21003U Data og digitalisering
Data and Digitalization
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfrit element
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - valgfrit element
Kandidatuddannelsen i sundhedsfaglig kandidat - valgfrit element
MSc in Global Health - elective course in Danish
MSc in Human Biology - elective course in Danish
Det danske sundhedsvæsen er et af verdens mest digitaliserede og dataintensiteten har ifølge flere kilder været eksponentielt stigende gennem flere år. Det skaber en baggrund for indsamling af mange data, og mulighed for at bruge dem til flere formål. Næsten ligegyldigt hvilken funktion man får som færdiguddannet folkesundhedskandidat, vil man skulle arbejde med datahåndtering og analyse. Dette kursus giver en introduktion til datainfrastrukturer i det danske sundhedsvæsen og nogle af de formål, som data bruges til, samt de epistemologiske, politiske, sociale og etiske aspekter af dataindsamling, opbevaring, brug og genbrug. Derudover giver kurset en introduktion til grundlæggende spørgsmål om, hvad data og kvantificering er, samt de organisatoriske og politiske kontekster for dataintensivering, som man skal have kendskab til for at blive en refleksiv praktiker eller forsker.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for primære datakilder, datainfrastrukturer og databrugere i det danske sundhedsvæsen, herunder den danske registerinfrastruktur
- Redegøre for centrale aktører der arbejder med at skabe og vedligeholde datainfrastrukturer
- Redegøre for centrale formål med dataindsamling
- Kende til den praktiske håndtering af data på udvalgte områder, herunder indsamling, opbevaring, oprensning, adgang og videregivelse og betydningen af de fagligheder, der skaber og arbejder med data
- Kende til forskellige epistemologiske, politiske, sociale og etiske aspekter af databrug og genbrug
Færdigheder:
- Vurdere hvilke aktører, der kan have relevante data til forskellige formål
- Vurdere betydningen af infrastrukturer, aktører og formål for datas validitet i relation til forskellige formål
- Vurdere hvordan sociale, politiske, økonomiske og teknologiske faktorer påvirker dataselektion
- Identificere mulige effekter og etiske dimensioner af sociale, politiske, økonomiske og teknologiske dynamikker ved datagenbrug
Kompetencer:
- Kunne identificere relevante datakilder til forskellige formål og vurdere kildernes egnethed til problemstillingen
- Kunne identificere relevante politiske og organisatoriske interesser i en given databrug og deres eventuelle betydning for dataindhold
- Kunne identificere relevante etiske spørgsmål i relation til databrug og -genbrug
- Kunne tage ansvar for brugbare dataanalyser og indgå som en refleksiv samarbejdspartner i et dataintensivt sundhedsvæsen
Kompendium suppleret med online materiale, samt mulighed for at vælge at læse en bog
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 185
- Eksamen
- 50
- I alt
- 275
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/meritstuderende/
https://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusopgave med mulighed for at vælge en af tre opgaver
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for primære datakilder, datainfrastrukturer og databrugere i det danske sundhedsvæsen, herunder den danske registerinfrastruktur
- Redegøre for centrale aktører der arbejder med at skabe og vedligeholde datainfrastrukturer
- Redegøre for centrale formål med dataindsamling
- Kende til den praktiske håndtering af data på udvalgte områder, herunder indsamling, opbevaring, oprensning, adgang og videregivelse og betydningen af de fagligheder, der skaber og arbejder med data
- Kende til forskellige epistemologiske, politiske, sociale og etiske aspekter af databrug og genbrug
Færdigheder:
- Vurdere hvilke aktører, der kan have relevante data til forskellige formål
- Vurdere betydningen af infrastrukturer, aktører og formål for datas validitet i relation til forskellige formål
- Vurdere hvordan sociale, politiske, økonomiske og teknologiske faktorer påvirker dataselektion
- Identificere mulige effekter og etiske dimensioner af sociale, politiske, økonomiske og teknologiske dynamikker ved datagenbrug
Kompetencer:
- Kunne identificere relevante datakilder til forskellige formål og vurdere kildernes egnethed til problemstillingen
- Kunne identificere relevante politiske og organisatoriske interesser i en given databrug og deres eventuelle betydning for dataindhold
- Kunne identificere relevante etiske spørgsmål i relation til databrug og -genbrug
- Kunne tage ansvar for brugbare dataanalyser og indgå som en refleksiv samarbejdspartner i et dataintensivt sundhedsvæsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK21003U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemaet i Syllabus
- Kursuskapacitet
- 40
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Klaus Lindgaard Høyer (4-73747077487b7d766c36737d366c73)
Undervisere
Klaus Høyer, Katrine Strandberg-Larsen, Naja Rod, Signe Jervelund, Rikke Lund, Zorana Andersen, Claus Ekstrøm