SFOB20017U Intervention og evaluering (Udbydes fra efteråret 2022)
Intervention and evaluation
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kurset vil præsentere de studerende for, hvordan interventioner i en folkesundhedskontekst kan defineres og forstås samt at gennemgå vigtige nedslag i en interventionscyklus: Fra identifikation af et sundhedsproblem til behovsanalyse, design, afprøvning af gennemførbarhed, implementering, evaluering og forankring.
Kurset trækker på de studerendes færdigheder inden for såvel
kvalitative og kvantitative metoder, og sætter de studerende i
stand til at vurdere i hvilken sammenhæng, forskellige typer af
viden vil være relevant, og hvordan forskellige videnstyper kan
integreres til en samlet forståelse af interventioner og
evaluering. Kurset vil tillige give de studerende indsigt i de
metoder og teorier, der knytter sig til de forskellige
evalueringsformer, herunder den realistiske evaluering.
Der arbejdes løbende gennem kurset med folkesundhedsrelevante
cases. Kurset evalueres med en mundtlig gruppeeksamen, hvor de
studerende i grupper forud for eksamen afleverer en skriftlig
synopsis på maksimum en normalside, som også vil være
udgangspunktet for den mundtlige eksamination.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i analyse af folkesundhedsinterventioner
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
Pensumlitteraturen består primært af artikler og bogkapitler, der alle er lagt tilgængelig i Absalon, og som fremgår af kursusplanen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 200
- Eksamen
- 30
- I alt
- 275
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 45 minutter med opsyn.Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af synopsis
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Bemærk at eksamensformen kan blive ændret til reeksamen. I så fald informeres studerende, der er tilmeldt til reeksamen så hurtigt som muligt.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
Færdigheder
- kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i analyse af folkesundhedsinterventioner
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer
Kompetencer
- kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOB20017U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se syllabus.
- Kursuskapacitet
- 70 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sarah Fredsted Villadsen (3-7568784275777066306d7730666d)