SFOB20007U Demografi

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Demography

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Kursusindhold

Fagets mål er at give de studerende grundlæggende viden om demografiske begreber og metoder og om de vigtigste demografiske kendsgerninger og udviklingslinier. Det drejer sig om fødsel, giftermål, vandringer og død, studeret alders-, køns- og kalendertidsspecifikt og stratificeret geografisk. Adfærdsmæssige, socioøkonomiske og biologiske determinanter indgår i den analytiske demografi og berøres kort i kurset.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at

Have opnået følgende viden

  • viden om danske og internationale demografiske forhold og udviklingstendenser i centrale mål, som behandles på kurset (fx dødelighed, fertilitet, pardannelse), samt centrale forklaringsmodeller (fx demografisk transitioner)
  • teoretisk viden om betydning af demografi for samfundsanalyser og samfundspolitik;
  • praktisk viden om hvordan man bruger danske og internationale datakilder til at belyse demografiske problemstillinger.

 

Have opnået følgende færdigheder

  • redegøre for demografiske metode og forklaringsmodeller;
  • brug af statistisk software R til at gennemføre demografiske undersøgelser baseret på danske og internationale datakilder ved hjælp af demografiske værktøjer, f.eks., dødelighedstavle, aldersspecifikke og aldersstandardiserede rater;
  • kommunikation af resultater fra demografiske undersøgelser inklusive betydning og begrænsninger.

 

Have opnået følgende kompetencer

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning.
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler.

 

"Basal Demografisk Metode", kompendium af Michael Væth, Århus Universitet, tilgængeliggøres på Absalon.
Lisbeth B. Knudsen (2016). Introduktion til demografisk metode, 3. udgave. Syddansk Universitetsforlag.
og supplerende tidsskriftartikler, som udleveres.

Forelæsninger og øvelsestimer (dels opgaveregning, dels IT-øvelser med tilgang til Danmarks Statistiks Statistikbank).
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 10
  • Holdundervisning
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 102
  • Eksamen
  • 4
  • I alt
  • 136
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Skriftlig prøve i Eksamenshuset
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

Det er kun tilladt at benytte digitale noter udover de standardprogrammer, der er tilgængelige til alle eksamener i Eksamenshuset. 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
To interne bedømmere.
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.

Reeksamen

Ved 10 eller færre studerende tilmeldt til reeksamen

Prøveform: Mundtlig eksamen

Prøveformsdetalje: 30 minutters eksamination

Forberedelse: Uden forberedelse

Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen og undervisningen demonstrere viden, færdigheder og kompetencer: 

Have opnået følgende viden

  • viden om danske og internationale demografiske forhold og udviklingstendenser i centrale mål, som behandles på kurset (fx dødelighed, fertilitet, pardannelse), samt centrale forklaringsmodeller (fx demografisk transitioner)

  • teoretisk viden om betydning af demografi for samfundsanalyser og samfundspolitik;

  • praktisk viden om hvordan man bruger danske og internationale datakilder til at belyse demografiske problemstillinger.

 

Have opnået følgende færdigheder

  • redegøre for demografiske metode og forklaringsmodeller;
  • brug af statistisk software R til at gennemføre demografiske undersøgelser baseret på danske og internationale datakilder ved hjælp af demografiske værktøjer, f.eks., dødelighedstavle, aldersspecifikke og aldersstandardiserede rater;
  • kommunikation af resultater fra demografiske undersøgelser inklusive betydning og begrænsninger.

 

Have opnået følgende kompetencer

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning.
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler.