SFOA09024U  Demografi

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Demography

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Kursusindhold

Fagets mål er at give de studerende grundlæggende viden om demografiske begreber og metoder og om de vigtigste demografiske kendsgerninger og udviklingslinier. Det drejer sig om fødsel, giftermål, vandringer og død, studeret alders-, køns- og kalendertidsspecifikt og stratificeret geografisk. Adfærdsmæssige, socioøkonomiske og biologiske determinanter indgår i den analytiske demografi og berøres kort i kurset.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at

Have opnået følgende viden

  • redegøre for basale demografiske principper som udtrykt i værktøjerne Lexis-diagram, overlevelsestavle, basale aldersspecifikke rater og distinktionen mellem periodesynspunktet og kohortesynspunktet;
  • kende til danske demografiske datakilder;
  • en vis paratviden om de mest basale danske og internationale demografiske kendsgerninger, udviklingstendenser og de almindeligst forekommende forklaringsmodeller.

 

Have opnået følgende færdigheder

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat;
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler;
  • erfaring med anvendelse af kilder som Danmarks Statistiks Statistikbank.

 

Have opnået følgende kompetencer

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat;
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler.

 

"Basal Demografisk Metode", kompendium af Michael Væth, Århus Universitet, tilgængeliggøres på Absalon.
Lisbeth B. Knudsen (2016). Introduktion til demografisk metode, 3. udgave. Syddansk Universitetsforlag.
og supplerende tidsskriftartikler, som udleveres.

Forelæsninger og øvelsestimer (dels opgaveregning, dels edb-øvelser med tilgang til Danmarks Statistiks Statistikbank)

De studerende får dels mundtlig feed-back i øvelsestimerne og dels skriftlig feed-back, hvis de vælger at aflevere et frivilligt 'mimiprojekt'.

Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 48 timer
48-timers skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 5 normalsider + figurer og tabeller à max 5 sider.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet

Reeksamen

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen og undervisningen:

Demonstrere at have opnået følgende viden

  • basale demografiske principper som udtrykt i værktøjerne Lexis-diagram, overlevelsestavle, basale aldersspecifikke rater og distinktionen mellem periodesynspunktet og kohortesynspunktet;
  • kende til danske demografiske datakilder;
  • en vis paratviden om de mest basale danske og internationale demografiske kendsgerninger, udviklingstendenser og de almindeligst forekommende forklaringsmodeller;
     

Demonstrere at have opnået følgende færdigheder

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat;
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler;
  • erfaring med anvendelse af kilder som Danmarks Statistiks Statistikbank.
     

Demonstrere at have opnået følgende kompetencer

  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat;
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler.

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 18
  • Holdundervisning
  • 17
  • Forberedelse
  • 87
  • Eksamen
  • 16
  • I alt
  • 138