SFOA09007E Kandidatspeciale, folkesundhedsvidenskab
Master's Thesis, Public Health
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Specialet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et relevant, afgrænset folkesundhedsvidenskabeligt emne.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- identificere en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling;
- planlægge, udføre og dokumentere en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse af relevant litteratur;
- forklare og diskutere relevant teori;
- forklare og anvende en for problemstillingen relevant videnskabelig metode;
- udvise kritisk stillingtagen til materiales design, metodevalg, kvalitet, evt. forskningsetiske overvejelser;
- begrunde design, metodevalg, diskutere indsamlet materiales kvalitet, herunder anføre evt. forskningsetiske overvejelser.
Færdigheder
- behandle en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling;
- planlægge, udføre og dokumentere en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse af relevant litteratur;
- udvælge, forklare og diskutere relevant teori;
- udvælge, forklare og anvende en for problemstillingen relevant videnskabelig metode;
- planlægge og gennemføre en selvstændig analyse med udgangspunkt i problemstillingen og forholde sig kritisk til sine resultater;
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale: udvise kritisk stillingtagen til dette materiales design, metodevalg, kvalitet, evt. forskningsetiske overvejelser;
- i fald der inddrages eget indsamlet empirisk materiale: begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, herunder anføre evt. forskningsetiske overvejelser;
- konkludere, kritisk diskutere og perspektivere den viden, der er fremkommet i specialet i relation til anvendelse, aktualitet, teori- eller metodeudvikling;
- gennemføre en logisk sammenhængende og velunderbygget argumentation fra problemformulering over analyse til konklusion;
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling.
Kompetencer
Specialet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret, videnskabelig vis at formulere, analysere og bearbejde, formidle og perspektivere problemstillinger inden for et relevant, afgrænset folkesundhedsvidenskabeligt emne.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 758
- Seminar
- 6
- Vejledning
- 60
- I alt
- 824
Skriftlig, såvel som mundtlig feedback gives løbende i specialeforløbet. Desuden foretages mundtlig feedback, som begrunder karakteren, ved den afsluttende eksamen.
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 45 minutter med opsyn.Skriftlig projektopgave med efterfølgende mundtlig individuel eller gruppeprøve på grundlag af det skriftlige arbejde. Den skriftlige del af specialet vægter tungest i bedømmelsen af specialet.
Specialet skal være udfærdiget i overensstemmelse med den godkendte kontrakt og have følgende omfang målt i omfang på normalsider á 2400 tegn:
1 studerende = 100 sider
2 studerende = 150 sider
3 studerende = 180 sider
Projektet skal udstyres med et resumé på engelsk på højest 1 normalside med maks. 2400 anslag. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse af
kandidatspecialet. Overstiger omfanget antallet af det maksimale antal anslag, kan det overskredne antal anslaf ikke forventes at blive læst af eksaminator go censor.
Ved bedømmelsen af kandidatspecialet skal der ud over det faglige indhold lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Det faglige indhold skal vægtes tungest.
Se yderligere Retningslinjer for kandidatuddannelsen:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/studieordninger/folkesundhedsvidenskab/
Vejledningstimer:
1 studerende: 60 timer
2 studerende: 69 timer
3 studerende: 78 timer - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen 12 skal den studerende kunne
Viden
- behandle en afgrænset og klar folkesundhedsvidenskabelig problemstilling;
- planlægge, udføre og dokumentere en struktureret og fokuseret litteratursøgning med fremdragelse af relevant litteratur;
- udvælge, forklare og diskutere relevant teori
- udvælge, forklare og anvende en for problemstillingen relevant videnskabelig metode;
- planlægge og gennemføre en selvstændig analyse med udgangspunkt i problemstillingen og forholde sig kritisk til sine resultater;
- i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale: udvise kritisk stillingtagen til dette materiales design, metodevalg, kvalitet, evt. forskningsetiske overvejelser.
Færdigheder
- i fald der inddrages eget indsamlet empirisk materiale: begrunde design, metodevalg, diskutere det indsamlede materiales kvalitet, herunder anføre evt. forskningsetiske overvejelser;
- konkludere, kritisk diskutere og perspektivere den viden, der er fremkommet i specialet i relation til anvendelse, aktualitet, teori- eller metodeudvikling;
- gennemføre en logisk sammenhængende og velunderbygget argumentation fra problemformulering over analyse til konklusion;
- dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09007E
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Projektarbejde
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning for studerende på kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab, KU. Kurset er ikke åbent for eksterne studerende.
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Mads Kamper-Jørgensen (4-7e727c725184867f753f7c863f757c)
Undervisere
Den studerende er selv ansvarlig for at finde en vejleder til specialet. Hovedvejlederen skal være tilknyttet Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet med kendskab til uddannelsen i folkesundhedsvidenskab, som enten post doc, adjunkt, lektor eller professor. Undervisere tilknyttet uddannelsen i folkesundhedsvidenskab via SAMF-aftalen kan også benyttes, hvis de er ansat i en af de fire ovennævnte stillingskategorier. Ph.d.-studerende kan være bivejledere. Der kan tilknyttes i alt to bivejledere. Bivejleder(e) skal være tilknyttet et speciale fra start. Bivejledere behøver ikke at være ansatte ved en universitets- eller forskningsinstitution, men skal have en uddannelse på minimum kandidatniveau. Der må højst være tre vejledere i alt. Der ydes ikke økonomisk kompensation til eksterne vejledere. Bivejledere skal angives i specialekontrakten.