SFOA09005U Kvalitative analysestrategier og videnskabsteori
Qualitative Studies and theory of knowledge
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursets formål er – med udgangspunkt i det kvalitative perspektiv – at give de studerende færdigheder i at generere data, reflektere over metode og analysere konkrete empiriske fænomener. Gennem forelæsninger og holdundervisning får de studerende et grundigt kendskab til fire ofte anvendte kvalitative analysestrategier og videnspositioner. De studerende skal gennem undervisning og selvstændig opgaveskrivning foretage en analyse af deres eget empiriske materiale og reflektere over sammenhængen mellem vidensposition og den anvendte analysestrategi.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne følgende:
VIDEN
De studerende kan definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse og udforme en analysestrategi, der er egnet til den givne problemformulering;
De studerende kan redegøre for den valgte videnspositions centrale elementer/begreber og etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysestrategi;
De studerende kan reflektere over og vurdere styrker og svagheder ved den viden, der er opnået med de anvendte metoder og teori i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.
FÆRDIGHEDER
De studerende kan udvælge eller producere eget datamateriale gennem kvalitativ metodologi;
De studerende kan planlægge og udføre et mindre etnografisk studie og reflektere over alle processerne i forbindelse med adgangsforhandling og dataindsamling;
De studerende kan kode, bearbejde og analysere kvalitativt materiale gennem brug af relevante teorier og analytiske begreber;
De studerende kan formidle resultaterne af deres kvalitative arbejde ved hjælp af relevante teorier og gennemsigtighed i deres fremgangsmåder.
KOMPETENCE
De studerende får kvalitative redskaber til at sætte sig ind i individuelle erfaringer og sociale sammenhænge på sundhedsområdet;
De studerende kan udføre kvalitative analyser på sundhedsområdet, indsamle viden gennem etnografiske metoder og oversætte den viden til konkrete anbefalinger;
De studerende får baggrunden for at forstå kvalitativ forskning i tværfaglige sammenhænge;
Gennem indsigter i analysestrategiske valg og kvalitativ metodologi, kan de studerende evaluere kvaliteten af kvalitative forskningsresultater på sundhedsområdet.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 123
- Forelæsninger
- 20
- Holdundervisning
- 32
- Projektarbejde
- 100
- I alt
- 275
De studerende modtager løbende feedback omkring progressionen af deres projektarbejde i holdundervisningen, både fra peers og fra underviser. Dette inkludere blandt andet skriftlig feedback på en projekt synopsis. I tillæg til karakter, modtager hver eksamensopgave et par linjer med skriftlig feedback som pointere styrker og svagheder ved opgaven.
Udbydes til meritstuderende. Søg via dette links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig kursusopgave, som udarbejdes individuelt eller i grupper.
Omfang:
1 studerende = 15 normalsider
2 studerende = 24 normalsider
3 studerende = 30 normalsider
4 studerende = 33 normalsider - Krav til indstilling til eksamen
Der er krav om udførelse af mindre feltstudi. Desuden skal de studerende aflevere en minisynopsis undervejs i forløbet og præsentere deres projekt mundtligt ved kursets afslutning.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ka/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ka/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne
VIDEN:
- definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse og udforme en analysestrategi, der er egnet til den givne problemformulering;
- redegøre for den valgte videnspositions centrale elementer/begreber og etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysestrategi;
- reflektere over og vurdere styrker og svagheder ved den viden,
der er opnået med de anvendte metoder og teori i forhold til
relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.
FÆRDIGHEDER
- udvælge eller producere eget datamateriale gennem kvalitativ metodologi.
- planlægge og udføre et mindre etnografisk studie og reflektere over alle processerne i forbindelse med adgangsforhandling og dataindsamling;
- kode, bearbejde og analysere kvalitativt materiale gennem brug af relevante teorier og analytiske begreber;
- formidle resultaterne af deres kvalitative arbejde ved hjælp af
relevante teorier og gennemsigtighed i deres fremgangsmåder.
KOMPETENCE
- sætte sig ind i individuelle erfaringer og sociale sammenhænge på sundhedsområdet;
- indsamle viden gennem etnografiske metoder og udvise forståelse for resultaternes anvendelse;
- evaluere kvaliteten af kvalitative studier.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09005U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Morten Skovdal (9-7132776f737a6865704477797268326f7932686f)